Interesting video dump #french

Fantastic interview of Alain from Peru, dating back to this August to prepare for the international gathering. Interview led by Maxime and Sophie from MSPM. Must hear as it sends us into heartland! All about seeds and people, communities in the Andes.

Talks about how they deal with diversity in the field. So talk about continuous breeding in diversity over the centuries.
@stephane_rave @Hugo @isabelle @Anphlo

1 Like

thank you thomas, I downloaded it, and I will look for a couple of hours hand-work to listen to it.

1 Like

oui donc avec le groupe dit des pep’s de 6,7 personnes en France on essaie de faire bouger un peu les dynamiques sur le regard qu’on a sur les populations évolutives versus les variétés et donc ce qui donnera l’occasion d’avoir lors des rencontres internationales des semences paysannes en octobre deux ateliers consécutifs qui vont venir creuser ce sujet avec notamment la présence de Joseph Lofthouse qui a un paysan qui habite dans l’Utah aux États-Unis et qui a écrit un livre sur ce sujet là et qui a des pratiques très intéressantes sur comment un peu bouleversé les codes occidentaux de l’approche de la variété de sortir de l’idée de variétés anciennes et de cultiver des des mélangés énormément de ressources génétiques de variétés
dans son environnement de maximiser les hybridations entre elles et de sélectionner ensuite tout ce qui survit et qui tient la route dans ce domaine-là en sortant complètement de l’approche puriste de la variété qui doit être comme ceci ou comme cela notamment sur le maïs lui il a eu beaucoup d’expérimentation d’expérience et c’est ce que fait cultive aussi Sophie cette année sur les aubergines Thomas il fait plein de ses populations évolutives également et on aura aussi un Italien Tchéka et il y a beaucoup travaillé au Moyen-Orient et qui avait écrit un livre en italien qui s’appelle mélanger paysan mélangé pour inviter justement à hybride et les choses surtout les surveiller les grandes cultures pour réussir à donner aux paysans du des variétés des populations du coup qui tiennent la route et qui sont capables d’être de vivre correctement dans un milieu tout cette approche là nous on le vit énormément sous l’angle intellectuel sous l’angle nouvelles sous l’angle sortir d’un paradigme ancien pour essayer
créer un autre mais lors de ces rencontres on voulait aussi donner à cœur le raisonnement de ne pas simplement se mettre comme étant des précurseurs d’un système mais plutôt comme aussi la continuité de méthodologie et d’approche qui précèdent de l’industrialisation et donc Thomas et Sophie voulaient pouvoir faire des petites interviews avec des personnes qui seront là notamment en rencontre internationale pour avoir leur regard sur cette approche des populations évolutives dans l’idéal aussi avoir des paysans qui le pratiquent chez eux mais sans la discontinuité ou sans le renouveau mais comme quelque chose qui se soit fait depuis toujours de cette façon là je leur ai parlé déjà à Sophie et Thomas de ce que j’avais pu voir au parquet de Lasta passe sur sur les pommes de terre et mais à la fois je pense qu’il y a un paradoxe où j’ai chez toi
lui aussi dans la banque de ce moment ce qui est juste derrière toi aussi bah oui il y a le maïs blanc il y a le maïs jaune il y a le maïs comme ceci comme cela il y a quand même une approche identitaire sur telle variété à telle fonction telle et même parfois hors de la fonction telle esthétique globale et voilà ça serait pour pour un moment de partage avec toi sur comment est-ce que ça ça existe ou n’existe pas dans les la culture en digne que tu connais que si bien de laquelle tu pourrais nous partager ton point de vue voilà waouh profonde question on va essayer est-ce que comme combien de temps avons-nous déjà pour savoir parce que c’est tout le temps des sujets profonds tout le temps nécessaire et dont tu disposes idéalement dans une heure d’accord ok non mais c’est super parce que c’est un sujet qui me concerne beaucoup bon tout d’abord tout d’abord mais maintenant
je connais plus ou moins qui vous êtes aussi par la belle introduction qui qui qui a qu’à fait max je vous l’ai déjà vous remercier en tant que équipe je suis très content de du travail que vous êtes en train de d’essayer d’encourager à travers cette rencontre je trouve que le sujet il est particulièrement bien choisi par l’universalité du message au-delà des populations humaines qui me paraît très touchant en tout cas merci déjà de nous considérer et félicitations pour ce bel effort de dans ce manquement qui me semble le plus que pertinent donc merci du fond du cœur pour pour cet événement et ce moment présent qui qui nous convoque mais mais oui je sais pas moi que ça dit vous vous partagez un peu la mon approche aussi est multi disciplinaire en fait moi j’ai eu un parcours dans un de jeunes péruvien et nous avons tous un problème culture
une configuration culturelle qui a fait que notre jeunesse ça se passe encore aujourd’hui est extraite de la compagne pour aller dans les formats occidentaux de disons de déploiement de ta personnalité et de ton individualité dans une société occidentale donc moi aussi j’ai fait un grand parcours pour pouvoir aller en Europe j’ai fait des études en philo et j’ai pas perdu ce petit angle de déformation académique qui me permet de vous suivre parce que quelque part ça me rappelle l’introduction de Max c’est un discours qui est considérablement technique avec un langage qui essaie d’être précise ce qui me plaît de ma culture française mais il est vrai que quand je suis revenu au Pérou pour reprendre mes racines paysannes j’ai tout de suite compris que le problème ne se passait pas au niveau de la forme au niveau de la de la pensée du sens des choses et
je vous l’ai déjà introduire ça on vous racontant de anecdotes qui me viennent à la à l’esprit qui me paraît vont nous permettre de déployer après l’argumentation en revenant au Pérou on a fondé la le réseau de gardien de ce Mans des Américains et en pouvant se rassembler dans certains moments continentaux une fois par an on essayait de converger pour partager les savoirs et les semences et on faisait tout pour faire venir justement les papilles mamie qui détenaient le savoir ancien dans une de ces sessions un papy colombien nous a rappelé que lui ce qu’il faisait comme exercice nous préoccupé par la formation agroécologie agronomique ou technique de dans le sens universitaire du terme il y a un papi qui nous disait mais vous vous êtes dans une vision cloisonnée et lui il nous partageait que l’exercice qu’il faisait
son terrain de culture c’était très différent de mettre en place tout un une logique semencière parce que c’était le thème de discussion entre garder un de ce monde comment préserver les semences et nous il fallait garder les conditions de pollinisation pour garder la logique variétale et dans cette logique variétale il fallait avoir une certaine compréhension presque mathématiques de la capacité de pollinisation croisée donc de tes champs 600 mètres 1000 mètres pour certains maïs etcetera ceux qui dans la pratique réelle et finalement moi je le verrai je le vérifie est presque impossible dans une communauté paysanne les gens ne vont pas se mettre à calculer les espaces pour garder les variétés néanmoins les variétés se sont gardées alors ce papi nous raconte que ce que lui il faisait c’est classé ses semences par groupe de familles qui l’aimait bien voir les familles les couleurs les sens les différentes
civilisation qu’il savait depuis la nuit des temps depuis sa famille par la tradition orale l’usage néanmoins tous les 7 ans environ c’était un chiffre que pour lui était important tous les 7 ans il mélangeait et il croisait tous les tous les maïs qu’ils prenaient 7 ans auparavant durant ces temps très soigneusement il faisait l’exercice de les classer alors pour nous ça a pas de sens ou encore entre guillemets occidentaux académicien que tu fasses cet exercice discipliné de sélection pour la septième année les mélanger toutes dans le même train et de façon presque festives et lui l’expliquait ça que que c’était super de pouvoir voir le croisement autant que la sélection que si bien d’avoir les familles mais que comme dans toute famille c’est bien d’avoir la diversité apparaître et c’est cette diversité là qui dans la surprise de voir apparaître
des nouvelles variétés dans notre logique tu vois les croisements vont commencer à donner d’autres choses et c’est dans cet élan de surprise qu’on ritualisé un certain sens de fertilité des champs que ce soit dans l’exemple de ce Columbia ou dans tout le territoire en daim prend un autre nom générique tu vois mais c’est pas un nom qui se fondent dans une logique biologique ni structurée dans une taxonomie elle se structure dans une fonctionnalité rituel et ce Maryse là va s’appeler dans notre localité le 1700 ce qui littéralement veut dire là c’est le maïs habituel est-ce que justement au lieu de de refléter le classement variétal dans ta capacité de sélection à maintenir en vie sommeil là va représenter la possibilité d’ouverture à des nouvelles variétés ce qui est pour lui dans l’histoire et il y a le symbolisme
et le pratique de l’observation naturelle de l’écosystème correspondent d’un côté c’est plus joli c’est plus festif de voir des nouvelles variétés apparaître comme quand tu récoltes ta première tomate de ton premier potager et que tu sens quand même un sentiment de plaisir de récolter ta première réussite tu vois et c’est un peu ce sentiment là que j’arrive à identifier le sentiment de l’innovation à partir de la de la relation avec la terre qui ne dépend pas forcément de ton intention mais danser la magie de l’écosystème qui te l’offre donc ça prend un nom rituel qui s’appelle me chasal dans notre localité à quoi ça sert ce genre de maïs bah ça sert à faire des offrandes ça fera faire parler avec les autres maïs pour qu’ils soient toujours pressé c’est bizarre mais dans notre culture c’est pas une relation objectivée à la nature nous on a tendance à parler en Occident de
sujet pensant qui observe la nature pensée et l’environnement finalement est presque subordonnée à notre regard alors qu’il faut comprendre pour ça que c’est important la philosophie c’est important de comprendre que la structure mentale des populations traditionnelles endine et amazonienne elles se sont construites sous une vision relationnelle donc voilà pourquoi le sang symbolique prend de l’ampleur dans la logique de production et finalement le résultat pratique parce que si tu joues à les faire danser à les faire converger les différentes variétés de maïs dans des moments ritualisés fixés par un calendrier solaire ou lunaire qui n’est pas conceptuel mais qui est pratique dans les moments de récolte les moments dans ce manquement ou les populations vont choisir ou l’histoire va nous léguer cette mémoire que les moments festifs correspondent toujours à des moments
6 dollars de la relation à la production qui ne choisit pas au fait la Fête des semences le jour des vacances de tout le monde tu choisis la Fête des semences le jour où tu as la récolte ou tu as lancement suivant des terres donc voilà que c’est toute une logique Cosmo visible comme nous on appelle cosmogoniques qui ne relis pas simplement le geste d’observation de la semence dans ses possibilités de reproduction dont nous serions éventuellement capables de de les aiguiller ou de les canaliser mais plutôt une compréhension de comment l’humain culturellement et personnellement se lie à les possibilités de diversification de la semence et physiquement ce qui va se produire dans cette semence c’est finalement l’enrichissement de génétique c’est les nouvelles possibilités de croisement vont finalement aboutir sur des certaines populations de semences que d’elle-même vont être
proposé par les landes de la terre donc c’est pour ça qu’elle prenne une dimension rituel entre guillemets sacré parce que c’est comme des nouvelles propositions de la terre sur des nouvelles semences à venir qui ne dépendent pas forcément de l’humain dans son intention mais dans la danse dans l’humain fait partie avec l’écosystème dis-moi concrètement ça veut dire que tu as deux variétés de maïs qui sont côte à côte ou un jaune un rouge d’un coup tu te retrouves dans ton champ à la récolte avec un ou tu vois que visiblement il a été hybrider alors que la tendance serait de prendre cette épi et de l’exclure de le sortir parce que ce serait un considéré hors type là dans les cultures en ligne il y a un principe de ritualisation qui consiste à le séparer mais pour le réel ensemencé à part et l’utiliser dans un cadre rituel comme étant une valeur ajoutée absolument mais ça il faut comprendre que c’est ce qu’on avait discuté max ici sur mon travail
philosophie Ondine c’est il faut sortir d’un archétype mental comme dont nous sommes habitués à toujours essayer de choisir l’individualité au fait que ce soit dans le dans les observations dans les hypothèses on a tendance à croire qu’il y a une seule logique à prendre dans l’exercice de notre cadre semencier par logique académique en attendant ça choisir une action et dans en l’occurrence moi je vous explique que plusieurs actions sont valables dans une logique intégrale écosystémique la logique de sélectionner fait assurer des nouvelles familles dans une certaine attitude de production mais les ritualiser dans l’autre sens permet de les diversifier simultanément et après ça va être l’élan culturel de les embarquer depuis un an regarde Kuzco fait un grand rituel de semences lorsque chacun rame
c’est ce manque de leur localiser viennent les échanger ici avec cet élan culturelle dans ce partage de savoir partage de sentiments partagent d’expérience chacun va laisser des semences en disant au noyau au cœur donc déjà le cœur se nourrit par la convergence de une population diversifiée de semences qui viennent de partout la population locale c’est bien se voit bénéficier déjà de cette possibilité de diversification et chaque pèlerin qui ramène ses semences dans leur localité et non mesure d’avoir pris suffisamment de germes pour pouvoir le ramener dans ces respectifs aux yeux de production ce qui permet d’un côté l’expérimentation l’exercice de diversification mais ça n’empêche pas la continuité de tes semences précédentes mais il faut avoir en tête une logique de dialogue de l’écosystème
tu ne fais tu ne prends que tu ne possèdes pas tu vois ça c’est ma varier ma variété de de ma localité tu vois il faut sortir de cette logique là et moi en tant que anciens philosophes je me posais cette question c’est quoi l’important nous sommes en ciel ici dans un pays où des fois on a pas de quoi donner à manger à nous dans nos villages lorsqu’on a eu la pandémie ça c’était la question fondamentale qu’est-ce qu’on a besoin de faire de produire des variétés ou produire de l’aliment de la nourriture qu’est-ce qu’on devrait faire maintenir la couleur du maïs ou produire tout ce qu’on peut dans notre banque de semence dans notre maison de semences comme ça on aura plus de pieds on aura plus de possibilité de donner à manger et avec mon épouse et avec la famille du village la réponse a été rapide sur le plus important c’est donner à manger et c’est ça qui me qui me fait t-il dans ma tête
le résultat que les les ingénieurs agronomes de l’université et la guerre du Pérou il ne comprennent pas ça au fait on comptabilise les 4000 variétés de patates mais on ne se pose pas la question de pourquoi y a-t-il 4000 variétés de patates plus de 3000 familles donc vous faites variétés de maïs d’amarante de quinoa et pour moi ça répond à cette ce paradigme productif et producteur non c’est une capacité à faire dialoguer l’écosystème et quelque part le faire exploser en possibilité de vie ce qui en soi on sait très bien ceux qui ont exercé l’exercice de ce monde l’écosystème va rejeter ce qu’il ne s’adapte pas de lui-même mais va donner ses forces et ses possibilités d’existence à ce qui a sa chance d’exister donc ce que nous observons dans nos marchés quand tu as vu nos marchés la richesse déjà tout
des gens qu’on a perdu 80 % de cette diversité aujourd’hui imaginons comment devait être les fêtes des villages de il y a 3 à 4 siècles avant on avait peut-être des couleurs à ne pas pouvoir l’imaginer et est-ce que c’est finalement quand on se pose un peu dans le désespoir de conserver la semence est-ce que ça n’ouvre pas des possibilités d’imaginer que cette diversification au lieu de l’exercice cloisons variétal maintenir ces deux logiques là permet d’amplifier l’une et l’autre en fait la logique variétale permet d’avoir une connaissance directe de la particularité et la logique rituel permet quelque part de remplir le cœur de de semencier c’est le plaisir avec lequel le papi nous racontait que ça faisait plaisir de voir apparaître des nouvelles variétés tu vois c’est le plaisir de donner ta tomate à ton enfant et lui dire ça vient du jardin c’est
côté là ces dimensions là qui fait quelque part je crois le sens profond de la mort à la terre d’un nom d’un amazonien du coup la conservation variétale n’empêche pas la création par des populations évolutives et l’un vient nourrir l’autre exactement moi j’ai une pression plein de logique mathématiques tu vois qui peuvent répondre à ton sens à ta façon à ton symbolisme culturel ou personnel comme le papi colombien pourquoi tous les 7 ans il faisait ça ben ça ça dépasse le contrôle mental tu vois de l’exercice assez chacun le cherche je crois dis-moi pardon que mon fils est interrompu j’ai une question du coup par rapport à ce que tu racontes donc tu te poses un peu le la vision des ingénieurs agronomes de l’université avec la pratique des paysans est-ce que c’est une pratique qui est encore vraiment active aujourd’hui celle que tu décris là
ton papy est colombien ou est-ce que c’est quelque chose qui a été perdu et sur lequel vous essayez de que vous essayez de retrouver et de retransmettre les deux les deux non ce qu’on essaie de faire c’est mettre le doigt sur cette particularité de d’attitudes semencière ou d’attitude d’élevage de la terre et de le mettre en avant de le de le répandre de le diffuser de l’écrire de le témoigner et même de s’en inspirer nous-mêmes dans l’exercice à moi ça m’a beaucoup soulagé de voir que c’était pas contradictoire lorsque moi-même dans mon terrain je voyais des fois des conditions difficiles pour pouvoir avoir mais semences donc ça me permet de savoir quand est-ce que j’ai une semence qui qui a commencé en disant un parcours d’hybridation simplement je la rejette pas je l’observe et quand je sais qu’une semence est assurée dans sa logique variétale je la garde et je le veux et je la partage
mais mais après je crois que c’est c’est vrai que c’est remarquable à quel point ça s’est perdu et quand je te parlais de l’opposition avec la logique agronomique c’est pas qu’il est un conflit culturel depuis les Indiens contre les agronomes mais plutôt à l’envers il y a pas non plus un conflit il y a un conflit depuis le paradigme mental agronomique pour comprendre cette dimension dont je vous partage et du coup peut-être l’attitude un peu involontairement ou volontairement prétentieuse qu’on peut avoir des fois dans la formation académique de croire que le paysan c’est moins que toi qui sort de la de l’université fait le reste du travail de la du manque de communication entre les champs et l’université nous on a une place privilégiée nous sommes autant dans la relation avec les académiciens et autant avec les espaces rituels que peut d’académiciens ont pu gagner une place donc
de répondre directement si les deux sauf que nous on parle beaucoup de cette importance philosophique profonde dans l’attitude du semencier ou de l’éleveur en général c’est l’élevage qui est en question ça se ça c’est la même énergie impliquée pour l’élevage des animaux quand tu vas vraiment profondément dans la campagne chose qui s’est perdu dans ici proche de la ville où ça se perd à une vitesse accélérée la deuxième anecdote que je voulais vous raconter qui illustre bien ça et qui est un visualisé dans des gestes symboliques du quotidien ici il y a un maïs peut-être max as-tu vu dans certaines portes de maison ou dans certaines entrées de maison il y a des maïs qui sont déformés et c’est des maïs qui ont trois ou quatre boutures c’est comme des siamois c’est des maïs siamois où tu as de maïs côte à côte ou trois ou quatre parfois même plus plus
Transformers plus c’est important symboliquement dans cette dimension rituel ce qui permet pour moi de déployer et plus personne te l’explique simplement tu te si tu demandes à quoi pourquoi qu’est-ce que ça représente ils vont te dire ça c’est la vie ils vont dire ça c’est la fertilité ça ça représente l’abondance les personnes vraiment c’est donner le temps d’atterrir comme un concept parce que je vous dis ça ce véhicule pas conceptuellement et du coup ça n’accède pas au bouquin académique mais est-ce que ça existe dans le quotidien absolument même dans les villes mais c’est perdu de vue ce geste ça reste comme une sorte de d’oracles anecdotique dans le quotidien même des villes des villages et des citadins mais dans la campagne oui quand tu trouves ça c’est une raison de fait au lieu alors que tu te poses la question tu t’arrêtes un peu tu te dis en tant qu’ingénieur
à Grenoble tu trouves ça et tu dis ça c’est différent ça je le vire parce que ça ça m’intéresse pas pour la vente tu vois ça a pas de valeur là on a déjà schématisé la production dans ce cas-là du maïs avec une forme c’est un épi qui a de façon le mieux ranger possible c’est grave alors que ici ça prend une autre une autre dimension moi je vais essayer de déterrer cette dimension là et je vous la partage et quand tu poses la question plus pertinemment on sage et en sagesse qu’il vient ici ils vont te dire que pourquoi ça représente ça de la vie parce que le maïs a fait un long voyage parce que quelque part dans la mémoire traditionnelle de l’oralité et du rituel ils sont pas méconnaissant ils sont pas ignorants du fait que le maïs a voyagé qu’il était tout petit à l’origine et qu’il a commencé à grandir qu’il a commencé à gagner en grandeur des grains en grandeur de taille des pies en quantité de Ran
donc ce voyage ils l’ont bien en conscience donc constitué conscient du grand voyage du maïs ça prouve que le maïs continuent à voyager il va pas s’arrêter avec notre logique variétale tu vois qui a une caractéristique à assurer dans ta production si tu gardes une logique fermée bah du coup tu empêches ou certains visibilité cette attitude de laisser que le maïs continue son voyage disons cosmique dans l’espace et le temps est donc à ce moment-là ce maïs qui pour nous en apparence est difforme pour les gens de la campagne c’est comme une tentative de la Mère Terre de nous offrir une nouvelle forme de vie et du coup c’était un seul d’innovation et de diversité qui ne qui casse l’habitude de la forme au loin de ressembler une peur de la forme que tu assures en présente l’ouverture pour la continuité de toi-même
c’est plutôt ça mais il faut savoir qu’il y a plusieurs dimensions il y a la dimension nourricière spirituelle c’est pour ça que chaque maïs a une importance quand tu observes l’écosystème avec cette flexibilité là disons que tu en mesure de savoir quel maïs te sers pour un rituel qu’elle maïs te sert pour ton hôtel familial quel maïs est chargé d’une valeur symbolique particulière de liaison avec une autre personne ou un autre clan quel maïs te sert à faire la farine avec quel maïs tu fais le meilleur des tartes ou tes galettes et quel maïs te sert pour faire la soupe voilà pourquoi tu un sens et ça c’est pareil pour les pommes de terre et pour les trous en fait tout est chargé d’un message alimentaire d’un message symbolique d’un message magique et
par la logique de d’élevage des ondins n’exclut pas cette dimension là disons immatérielle les les sentiments sont aussi importants les liens invisibles sont aussi importants que notre poussée observation variétale yes merci beaucoup et le question les maïs difforme là ceux qui ont ces petits épis accrochés à la base est-ce que ils servent que pour la pratique rituelle du coup ils sont sortis du champ et accrochés ou est-ce qu’il y a une est-ce qu’ils sont ressemer les grains de ses maïs ou alors ce que les paysans qui voudraient pas non ils les aiment bien pour la symbolique mais pas tant pour la couronne de les ressens pas comment est-ce que c’est comment est-ce que c’est choisi est-ce qu’ils sont ressembler ceci ils prennent tellement de vêtements pour vous montrer est-ce que je peux changer de la caméra ici j’ai envie de sens par contre ça coupe un petit peu en tout cas peut-être un peu moins bien que dehors non mais regard
est-ce que vous arrivez à vous je sais pas si on le voit je crois que tu captes mieux dehors tu es elle dont je parle mais pas que ça s’appelle vous avez boire ou pas on t’entends plus très bien on te voit pas donc il faudrait que tu ressorte de la maison avec l’épi c’est l’altitude ça ok il est plus proche de satellites que nous là est-ce que vous voyez on le voit ouais ça c’est le maïs dont je parlais
et donc du coup est-ce que tu l’as passé celui-là
c’est bizarre parce que j’ai rarement vu c’est ce que j’expliquais qu’il le plante mais si on pourrait le planter moi j’aimerais bien le planter mais c’est vrai qu’il est tellement il prend tellement de valeurs symboliques qui reste toujours dans le dans un hôtel en fait et habituellement ou tu le mets dans une porte et après des fois c’est le temps qui finit par le l’utiliser il est rénové j’ai rarement vu que qu’il le replante en tout cas mais oui il replante les mises à Sarah tu vois ça il ne le replante pas mais un maïs qui est par exemple qui a pris un mélange entre un maïs blanc et un maïs disons rouge qui te donne un épi à moitié rouge et à moitié blanc ça c’est un autre sorte de disons de proposition de l’écosystème et le Misa Sahara qui est disons un mélange de deux trois ou quatre variétés en un seul épi pas qu’ils ont
plusieurs épis à coller c’est notre symbolique à notre notre symbolique mais quand tu as une hybridation dans un épi de plusieurs couleurs celui-là oui il est planté il y a mon coq qui est en train de voir avec beaucoup de faim mon maïs et je t’ai vu ouais moi j’ai une question pardon vas-y sur la métaphore en fait c’est que autant la métaphore du Micasa et le symbolise comment est-ce que la l’hybridation est privilégiée pour être semer comme une nouvelle proposition agronomique autant celle de la déformation et de la métaphore fonctionnent surtout sur le point de vue sociologique de donner de la valeur à quelque chose qui est déformé et qui est proposé et battant sur le point de vue alimentaire ou agronomique vu que vu que ceci
ne sont pas ressemer ils sont peut-être même mis à part pour qu’il ne participent pas à la gronie mais qui participent que sur le plan plutôt sociologique de la

rationalisme en croissance nous avons peut-être eu une certaine habitude d’organiser notre connaissance en catégorie formelle grâce à Monsieur Aristote mais je pense que ça ne s’ajustent pas vraiment à la nature elle-même ça permet mais un certain exercices de classification et moi je garde cette méthode là cette méthodologie là me permet d’avoir une vision logique dans ma maison de semences mais je vous assure que la multiplication de la maison ne repose pas sur mon habileté ou de mon épouse de les classer la multiplication on est passé de de 60 variétés de semences à presque plus de 2000 on a perdu le contrôle en fait de notre petite maison de ce monde et de la classification en plaçant je t’assure simplement on a multiplié la semence et les possibilités génétiques
on les partageant avec une certaine logique plus tu as tu gardes un sens écosystémique relationnel et tu l’applique dans ton monde social et culturel tu comprends le monde en daim même ça va pas te surprendre la logique des Incas les Incas ont su donner les meilleurs résultats c’est nous sommes un des premiers centres de semences mais je pense que c’est pas une chance comme disent les scientifiques actuelles ah qu’est-ce que nous avons de la chance d’être dans une terre aussi fertile en sous-estimant une culture qui avait 7 philosophie comme en attendant ça croire que tout ce qui était avant était moins bon que ce qui était moderne personne a mis le doigt encore sur cette logique là ni encore moins en quoi nous pouvons apprendre aujourd’hui à récupérer des attitudes productives nous avons donné à manger à tous les peuples anciens ça au moins la
France n’est pas en désaccord les gendarmes ont su donner à manger à tout le monde il y avait pas de famine et ça c’est peut-être l’originalité du monde en daim par rapport au reste du monde et qu’on pourrait bien offrir je voulais revenir à dommage logique systémique de la conversation sur les populations évolutives quand tu parles de ces croisements de maïs qui sont valorisés c’est quand même en opposition avec cette tension avec les deux les deux systèmes existants de ceux qui sont maintenus en pureté variétale et ceux qui s’écoule croisements qui offrent de nouvelles propositions mais je partage ce que j’avais vu elle n’a au parquet de la SPA passe en voyant que alors que j’ai vu dans la vallée les maïs qui étaient cultivés ou le maïs blanc était cultivé mais en une seule parcelle à côté était cultivé le my zone ou le maïs rouge séparément et aux intersections il y avait des croisements qui pouvaient être utilisés
dévalorisé mais la logique de base était quand même de maintenir cette diversité en les semant à part en revanche les pommes de terre et c’est pas le cas partout mais c’était le cas dans le paquet de la start-up où j’ai été surpris de vous voir que là les pommes de terre n’était plus un champ de bataille violette un champ de bataille blanche un champ de patate rouge mais que toutes ces pommes de terre étaient semées de façon mélangée malgré qu’elles aient des usages différents les unes des autres et que chacun ne doit ranger de l’autre de ranger de l’autre faisait que tu voyais à la floraison qui a toute la diversité de fleurs de couleurs et que le tombolo couteau le fruit des de ces pommes de terre était réutilisés pour ressemer derrière de façon dynamique et de continuer à créer tout le temps de la de la nouveauté donc là pour moi il y a quelque chose qui est différent qui est à propos les pommes de terre sont semées en mélange alors bien qu’elle Sybreed pas directement en tant que
tubercules qui te permet quand même de conserver la diversité poster récolte en revanche la volonté de créer de la semence de la graine de des tombolo coteaux qui qui eux servent à apporter de la diversité et j’aimerais savoir si toi tu as d’autres à quel point tu vois que cette méthodologie de faire des de la semence de pommes de terre de la graine de pomme de terre soit diffusent parce que moi je l’ai vu très peu au Pérou sauf dans ce dans ce cas-là et ensuite de voir est-ce qu’il y a d’autres espèces qui gardent cette logique d’être en permanence se met ensemble pour apporter le côté multicolore tu vois comme des maïs qui seraient à propos multicolores est maintenu multicolore est-ce que il existe aussi dans ton regard en daim cette cette trajectoire de sélection oui oui oui tout à fait tout à fait mais comme je te dis il y a c’est difficile à saisir le
concept même si je suis en immersion communautaire depuis 14 ans il y a des il y a des il y a des choses qui ne sont pas visibles forcément elles sont un volume investies dans le dans le quotidien dans l’inertie sociale et culturelle mais qui ne sont pas forcément stipulés dans quelque part c’est je sais pas si tu te rappelles moi je te veux parler des implicites il y a des choses qui sont implicites dans le geste sociale comme personnelle quand tu as toutes ces rangées là de patates qui sont mélangées une de l’une une de de l’autre 3 de notre après une autre fois la première et après elles sont totalement mélangées au moment de la récolte il faut que tu saches que dans la logique des communautés anciennes comme dans celles que tu as vu au parc de la papas il fonctionne aussi comme ces mêmes rangées c’est à dire la fan de travail l’activité trad de travail va convoquer toutes les autres collectivités des alentours et vont travailler dans l’une dans
l’autre terrain dans l’autre terrain et ils vont faire quand même une rotation de en tant que quatre sociaux et ces instants de travail collectif permet de se mélanger ce quelque part c’est il y a un lien avec le résultat même du mélangeant de ces patates symboliquement parlant quand tu vas les récolter tu vas voir des montagnes de patates mélangées avec des humains mélangés et qu’est-ce qu’ils vont faire ces humains mélangés ils vont s’asseoir avec les patates mélangées et ils vont partager un aliments qui me parlais de la ratatouille comme symbolisme du mélange bah c’est ça qu’on appelle coca oui c’est ce mélange de tous les potages que chacun ramène ils vont manger ensemble et ils vont se remettre se mélanger pour faire après quoi là ils font le tri dans me parler tout à l’heure notre ami là ils vont se dire bonne les grandes les petites les semences les rituels les patates à congeler
à faire les les lyophilisé se fait ou en deux fois parfois on the session mais ça se fait en famille c’est comme ça qu’on peut comprendre ces dimensions étaient réelles du concept c’est difficile à le cloisonner max mais ça prend beaucoup de place dans la dans l’attitude conservation parce que quelque part ça permet d’assurer lorsque tu partages tes semences moi par exemple rien que de faire ce geste j’ai gardé des semences qui était très précieuses mais comme j’ai changé d’écosystème tu as vu mon nouvel espace en construction je suis monté de 400 mètres mais à un point crucial ou la l’écosystème change brutalement et nous sommes dans des conditions d’altitude la poule et moi je peux plus produire comme en bas il le fait d’avoir donné mais semences à ma famille selon Sierre qui m’ont réseau qui m’ont i mon écosystème bio culturel
fait que je ne m’inquiète pas d’avoir perdu certaines semences dans mon dans mon échec d’adaptation dans ma nouvelle dans mon nouveau mon nouvel altitude pardon dans mon nouveau système biotope que je connais pas je peux continuer à explorer mais je suis soulagé du fait de me dire ça dépend pas que de moi maintenant tu vois la semence elle dépasse mon propre geste et je sais que celle que j’ai perdue ben c’est Charlie qui l’a c’est Lucie qui l’a donc je peux toujours aller la chercher là-bas rien que dans ce détail je peux te dire il y a un soulagement dans le geste social de conservation l’identité de cette semence ne meurt pas en moins ni de dépend pas de moi c’est pour ça que quand tu je crois que c’est important que je vous explique que je vous partage l’important c’est de détachement implicite dans l’éleveur Robin ces gens qui mélangent ces patates dans le parc
ils sont pas en train de contrôler la nature ils sont pas en train de là tu vois ce que je veux dire de la de la de la provisoire de l’apprivoiser mais plutôt ils sont en train de ils savent que pas de Chama m’a fait une belle œuvre une belle magie donc eux ce qu’ils font c’est connaître quelle patate comment elle pousse et il les mélange comme s’il faisait une alchimie avec la terre donc ils sont pas ni méconnu sans ignorant mais au contraire il joue il danse ils sont en relation avec Pachamama donc il favorise la multiplication des semences tout en assurant les populations variétales comme tu disais lorsque tu as des grandes communautés qui investissent des grands terrains et tu as la variété de maïs blancs qui se chevauchent avec ou qui côtoient la variété de maïs jaune et au milieu tu as les hybridations qui vont se faire les populations sont tellement grandes
que tu as sur les deux tu assures là tu vois tu assures la semence du blanc de la semence du jaune mais tu t’es tu tepuis pas à rejeter les hybridations qui sont frontalières ce qu’on a plutôt perdu plus que ça est-ce que ça encore ça se vérifie c’est la symbiose familiale de les familles de plantes qui devraient accompagner le maïs blanc et le maïs jaune en même temps tu vois la mille pas ou la czakra réel c’est le maïs blanc il est à côté du mecs jaunes mais chacun de ces maïs à une famille de support qui devait être une Fabaceae une cucurbitacée tu connais tu connais cette équation qui qui est d’ailleurs ne se restreint pas à une trinité c’est une trinité qui peut supporter une multiplicité de de de variétés et d’espèces moi une fois sur mon petit jardin en bas on avait fait l’essai de de faire une méga 1000 pailles on avait réussi à faire pousser avec
succès une trentaine de variétés en même pas 20 mètres carrés et c’était c’était ça c’était la possibilité de le faire mais si tu gardes en conscience ce qu’aujourd’hui on appelle l’agroécologie ou la permaculture c’est à dire la plus ample conscience de l’écosystème et tu essayes d’avoir une incidence positive sur chacune de ces de ces fenêtres qui déterminent l’écosystème l’arrivée tu peux nous arriver par une logique scientifique comme on le fait en Occident et d’un siècle après on aboutit à ce qu’on appelle l’écologie où tu peux aboutir à ça tout en te branchant directement sur la nature et on l’observant très profondément éventuellement tu arrives au même résultat voilà pourquoi nous nous sommes je crois au moins 80 ans de retard technologique sur vous mais je pense que notre regard à avoir pour aussi regagner notre identité
c’est de savoir que nous avons quand même de 1000 ans d’avance écologiques à récupérer cette l’enseignement de cette relation culturelle de communauté communautarisme en daim nous fait dire que de notre côté faire le travail qu’on fait sur les pep’s sur des populations évolutives ne peut pas aller sans un travail de dynamique collective humaine également et que c’est la mixité la diversité humaine qui entraîne de fait là les hybridations le dynamisme de l’interculturel et des plantes que ils disent faire des pep’s tout seul est beaucoup plus dur que le faire collectivement et je pense que c’est exactement ce message là qu’on essaie de faire transpirer dans scène ta résistance à l’événement que chacun amène à échelle là internationale des semences pour un méga échange de semences de
de plus riches culturelles réalité qui permet à chacun de repartir avec un potentiel génétique énorme dans les mains et plein de nouveaux amis avec qui ensuite partager les les résultats exactement totalement d’accord des facettes essentielles mais tu vois depuis ce paradigme malheureusement pour moi qu’il faut dépasser un paradigme cloison ou hiérarchisant qui nous rend à une sorte du niveau cité de choisir un seul sens de lecture c’est ceux qui symboliquement fait peur dans l’immigration on parlait aussi des populations humaines qui voyagent si tu crois que l’arrivée d’une autre population c’est le synonyme de la destruction de ta population d’accueil on est mal foutu quoi si tu sais mais si tu crois qu’il existe un paradis ou la population est l’identité locale
ne se détruit pas mais en plus enrichi de l’autre et il faut garder un sens déjà bilatérale parce qu’il faut que ça marche dans les deux sens évidemment c’est ce paradigme là qu’il faut partager un paradigme de d’un regard pas ambivalents mais écosystémiques c’est réapprendre de la nature ce que nous crions haut et fort tous les permaculteur c’est d’arrêter de voir des mauvaises herbes là où il y a pas que il y a pas de mauvais il y a rien qui soit mauvais dans un écosystème au niveau d’un potager c’est juste des existences dont on ne souhaite pas peut-être on ne sait pas l’usage qu’on peut leur donner mais on peut essayer de d’avoir un certain sens esthétique au potager mais rien en soi est mauvais on peut plutôt donner du sens à la structuration de l’écosystème qui nous abrite qui nous accueille et pourquoi pas le faire avec amour et gratitude
quelle quoi de mieux qu’une spiritualité liée à l’observation naturelle de la nature elle-même pas besoin d’articles j’ai du mal à trouver de la gratitude aux chiens donc qui envahit mon potager quand même bah ça t’apprend la patience en ce moment je dois avouer moi je pourrais venir sur le sujet j’ai quand même question vraiment très très pragmatique c’est que dans ce que je le comprends de ce que tu dis et surtout ce que je vois moi comme un peu opposition entre nos pratiques occidentales et et la poursuite finalement de ces pratiques et de ses rituels ancestraux c’est une question de dynamique en fait c’est resté figé sur quelque chose d’un côté fixé et de l’autre côté d’avoir la dynamique et moi j’aimerais bien que tu nous expliques comment ça se traduit très concrètement en termes de sélection et de choix décemment ce processus cette dynamique ouais comme je te dis chacun
on va faire le choix de ses semences en fonction de ses propres critères oui pour toi par exemple pour toi personnellement moi j’en suis de faire comme j’ai appris déjà tu choisis l’individu le plus adéquat avec tes critères d’attente de la production donc que tu commences à chercher déjà la multiplication de ta population en fonction des critères présélectionnés après moi je te dis que je ce que j’ai appris c’est que à me rejeter plus aucune semence quelque part je garde tout de même si je vais pas forcément avoir le temps de des fois je me retrouve avec tellement de semences et de variétés ah ouais celle-là je vais l’essayer c’est là je vais l’essayer mais je ne je n’aboutit les quantités de variétés de leur maison
partir de semences moi je ne fais pas ça donc du coup il y a toujours des gens qui me ramènent des nouvelles variétés que je garde et du coup je ne peux pas toutes les garder donc quand je fais de l’exercice de garder une variété qui avant je n’aurais pas sélectionné des fois je peux les observer des fois je peux pas les observer mais moi dans l’absolu j’essaie d’avoir une logique de caractéristiques je sais pas si c’est ça que tu me poses comme question c’est les caractéristiques de la plante qui vont déterminer mais les semences et ou en tout cas mon choix d’accord et c’est quoi tes critères ce que tu parlais d’un critère pré-sélectionné ça va être quoi ça va être sur le goût ça va être sur la la du 16 de la plante un peu tout je crois mais comme je te dis si tu sais que malgré tout je ne vais pas avoir les caractéristiques attendues d’une certaine plante pas
en même temps je vais rejeter ces semences je vais les garder dans un dans une partie à part de disons de ma classification mentale de semences mais rappelle-toi que moi je ne vends plus mais ce Mans je ne travaille plus dans cette logique là donc j’ai pas une disons une contrainte une attente particulière à voir moi j’observe toutes mes possibilités dans ce morceau et je les garde pour moi pour ma famille pour mon écosystème mais si je prends l’exemple de tomates tu vas pas garder les graines de toutes les tomates il y en a que tu vas manger sans avoir préalablement prélever les graines mais pour les tomates que je ne fais plus et c’est que c’est vrai que j’ai ma tête dans l’altitude je ne peux plus produire mes tomates comme avant j’ai plus les conditions des cercles que j’aimerais pouvoir faire mais ça viendra mais pour les tomates par exemple tu as suffisamment de population de tomates quand on regardait c’est plutôt là la mère tu vois le fruit mer qui va me déterminer les caractéristiques taille couleurs saveurs tout ce que
mentionné je considère tout ça pour les pour les semences mais tu vois garder les semences de tomates dans ma tête ça n’a rien à voir avec garder des semences de Tal ou par exemple le lupin d’altitude le lupin qui pousse ici d’accord ok donc j’ai pas je pourrai pas te dire que c’est ça que j’essaie de peut-être vous partager on n’a pas une logique de semences ni de regard posé une question sociologique d’acceptation des autres paysans par exemple dans la communauté il y a des la coutume d’acheter des semences existent tout de même coexistent avec celle d’Otto production de semences actuellement même je te dirais que c’est la même c’est la plus grande la plupart maintenant achètent la graine c’est nous moi je suis trop prête la ville notre incidence
notre petit réseau de famille de la communauté a été lancé donc nous savons nous avons revenu nous sommes revenus à garder nos propres semences aussi avec notre encouragement qui sommes qui sommes ici qu’est-ce que j’ai vu garder comme ce Mans des fois il garde toujours les chéris non les séries c’est à dire une variété de maïs une variété de tubercules les tubercules ils gardent ça où ils gardent mais radis les tubes produits horticoles ils ne gardent plus rien mais du coup ma question elle était liée en France à un moment qu’on peut dire que tu connais très bien pour les autres pour que vous comprenez Kokopelli quand ils ont fêté leur 20 ans je crois que c’est ça le fait en 20 ans ils sont allés faire la fête à Cuzco et ça fait déjà 10 ans de ça et c’était Alain qui était un
les principaux accueillants organisateurs de ces rencontres internationales des semences paysannes organisées par Kokopelli pour que vos Captier le lien est donc ça connaissance de des lieux et de Dominique de la famille Kokopelli Kokopelli par exemple dans le milieu professionnel français actuellement ils sont très décriés et j’étais le premier à le faire aussi quand on a monté notre maison de semences les premiers réflexes des agriculteurs nous on ne sait pas aussi le jardinier amateur celui qui fait ça pour rigoler du professionnel qui fait ça pour nos vies et ceux qui les professionnels qui disaient ah non vous n’allez pas vous faire coco Pelli tu vois nous c’est la référence quand tu veux un sujet il dit moi je travaille ah vous êtes Kokopelli tu vois c’est la référence elle se situe c’est un spectre de très grands ici de d’amalgame et les particuliers aussi ils sont particuliers mais au-delà de ça en fait une des grosses
le site qui était fait par le monde professionnel de Kokopelli c’était que t’acheter une variété et que ce que tu se mets dans ce que tu se mets il y avait pas 100 de ce qui est censé être la variété parce qu’il y avait des orties il y avait des choses qui n’étaient pas attendues là-dedans parce que c’était ce qu’on sortait c’était pas assez carré c’était pas assez homogène aujourd’hui c’est justement d’essayer de valoriser toute cette tous ces bâtards quoi tous ces tous ces tous ces croisements mais c’est bien on sent que culturellement surtout dans le monde professionnel il y a un anti Kokopelli qui est basé pas sur le travail fondamental est intéressant qu’ils font mais sur le fait que ce n’est pas à la hauteur de l’exigence de l’attente sur tes variétales des professionnels est-ce que c’est de voir c’est de faire cette espèce de parallèles pour essayer de contourner la question des bêtes c’est de l’acceptation et des pratiques dans le monde en dingue tu vois toi dans le milieu rural de
qui est le nom de son village là où il est la communauté où il est au sud de Cusco enfin de la vallée quoi de se dire qu’est-ce que qu’est-ce que eux quand ils achètent des semences ils ont une attente sur cette pureté variétale également ou s’ils achètent un maïs jaune et qui à l’intérieur il y a pas de vibration est-ce que c’est perçu comme étant un manque de qualité non pas du tout mais c’est surprenant en fait tu me fais le remarquer et c’est vrai que quand j’ai retenu mais moi j’ai plus de relations avec Kokopelli ça fait paquet d’années mais il est vrai que j’ai été à l’accueil et j’ai été un peu mais en tant que péruvien j’ai été convoqué pour être partie de l’équipe qui organisait et mes relations déjà avec Kokopelli papa avec Dominique Guillet ont été très tendus même assez conflictuel pour un peu le le caractère on peut fermer que je sentais mais après j’ai pu le
connaître j’ai pu comprendre pourquoi il est comme ça mais il est il est vrai que moi quand j’ai reçu des donations de Kokopelli de ce Mons j’ai eu aussi cette observation là ah ouais c’est normalement c’est des tournesols Prado et je me retrouvais avec des des multicolores tu vois et mais il est vrai que moi je ne sentais pas par exemple ah c’est dommage c’est pas la qualité que je m’attendais ça rentre dans l’autre schéma mental tu vois de c’est super c’est je m’attendais à ça et j’ai eu la surprise et c’est c’est pour te dire que ça j’apprends des gens d’ici ils vont jamais voir cette cette attente là parce que je crois qu’on est on a des millénaires de surprise de la mère nature et du coup on attend avec gentillesse les surprises mais mais ça n’empêche pas que je sois capable d’imaginer un système
pour le cas c’est le c’est le cas de le dire hybride entre la logique variétale parce que tout d’un coup je me mets à ta place dans ce que tu me dis et il est vrai que dans la logique occidentale dans la logique plus scientifique si tu offres quelque chose il faut que tu assures ce que tu offres plus que me référencer à notre attitude c’est plutôt si tu dis que c’est ça ça doit être ça alors il faudrait mettre il faudrait mettre je suis pas sûr de la qualité de mes semences parce que je fonctionne dans cette logique là et du coup problème résolu mais je pense que il faut comme le papy de dont je vous parlais de la Colombie avoir les deux attitudes bien claires pour pour aller un peu plus loin dans ce sens là tu vois par exemple qu’est-ce qui se passerait si sur sur un paysan qui qui récupère ou qui achètent de la semence de maïs et si dans son champ au lieu d’avoir une exception de ton maïs là avec deux épices au lit là ton maïs siamois que tu mets à
peu importe c’était la moitié de son chant qui se retrouvait comme ça par exemple donc du coup au lieu d’avoir ça comme étant un cadeau de diversité et voir le cheminement encore possible du maïs en fait ça prend une direction qui n’est pas celle qu’il a qu’il souhaite finalement ou alors est-ce qu’il est content d’avoir que des exemples précis je pense qu’il serait il sentirait que c’est lui il a été béni des dieux parce que toi tu le verrais comme la peut-être la transmission génétique du maïs déformés mais l’huile le sentirait comme j’ai été superbe recette le maïs que tu nous as montré et comme ça tu en auras mangé comme ça mais c’est pas c’est pas le cas je pense pas je pense pas je vais essayer je vais
je vais essayer il me semble que qu’on avait essayé il y a une dizaine d’années mais mais je pense pas que ça produise une un terrain de ça je pense que de toute façon même si ça se produirait ça il le mange pas je pense qu’il finirait par être manger il n’y a pas d’autres maisons comme je te dis je sais plus chiant donc c’est plutôt non il perdait pas l’usage parce que le maïs est généralement c’est des maïs abondants donc si jamais il y avait une crise ce serait un maïs à manger des rencontres internationales organisées un peu chacun de nos côtés est-ce que Thomas du coup toi tu es ton regard toi aussi des questions posées pour compléter un peu l’interview l’échange tu as le micro en fait j’ai une double question est-ce que Alain tu tu penses qu’il y a eu une dérive au fil des centaines d’années dans dans une vers une simplification
ou une conformation variétale là où tu habites dans les communautés où tu habites une dérive qui serait étalée notamment par la proximité avec la mentalité occidentale qui qui serait arrivée dans le temps ça c’est une question et l’autre c’est encore l’air elle va elle bascule en Europe c’est est-ce que tu peux pas aussi doit faire l’hypothèse que avant tout la modernisation l’industrialisation donc avant les 150 dernières années on n’avait pas au champ quelque chose qui était du même ordre de ce dont tu parles toi de ce que tu ce que tu ce que tu transpires aussi quoi je te remercie parce que vraiment mais ça me fait du bien je me sens relativement à la maison quand je t’entends parler ça me fait vraiment plaisir et voilà est-ce que double regard est-ce qu’il y a une dérive tu penses au Pérou et autour vers une Pro-Form est-ce que tu imagines qu’il y a 150 ans en Europe ça ressemble le plus à ce qu’on voyait aux champs chez toi aujourd’hui ou avant ah quelle bonne question oui
totalement totalement pour répondre à la première mais les deux sont liés les deux elles sont très liées regarde dans mon village nous sommes à peine 20 km de Cuzco mais je sais à mon arrivée il y a 14 ans dans ma communauté c’était la première communauté paysanne encore traditionnelle à l’extérieur de couscous j’ai vu ton image je te congeler Thomas est-ce que tu es toujours là je suis là allô est-ce qu’on m’entend je suis content et je suis là ok bon je te disais que nous sommes à 20 km de Cusco et ici j’ai je me suis installé dans la première communauté paysanne la structure traditionnelle avant que le couscous se répandent et arrive à frontière de mon village
donc ici quand je suis arrivé j’ai commencé à demander au papi au mamie on produisait il y a deux générations on produisait 60 variétés environ de pommes de terre et une cinquantaine de variétés de maïs un peu moins de 5 ans aujourd’hui je t’assure en produits huit variétés de pommes de terre 8 à 10 et on produit pas plus de 5 variétés de maïs c’est pour te dire en deux générations comme quoi ça la diversifie la diversité est en train de passer sous la trappe en deux jeunes générations nous avons perdu une quarantaine de variétés de maïs c’est une cinquantaine de variétés de patates c’est énorme dans mon village dans mon village est déjà reproduisait une douzaine choqué pas choqué patate à cause du parc archéologique très important qu’il y a
d’ailleurs c’est tout un laboratoire à visiter si un jour vous venez je vous montrerai pourquoi ça c’était un laboratoire qui explique tout ce que je vous je vous partage qui permettent de faire l’adaptation des espèces les variétés sur l’attitude avec des montées progressives ça fait partie d’un de ces sites comment ça s’appelle Murray Murray est à peu près la même logique mais esthétiquement ça n’a rien à voir c’est la même logique adaptée à une autre configuration topographique et géologique mais c’est la même logique d’avoir une douzaine 13 terrasses qui vont depuis une température fraîche une température plus comment dire Hatier dit par l’enfermement de la petite vallée et tu as une exposition matinale et une exposition tardive parfaitement alignée ce qui te permet d’avoir exposition sur l’air de
la fin de l’après-midi différentes altitudes le tout arrosé par des cours d’eau un cas c’est super joli c’est génial donc c’est pour ça que je vous explique pour faire 12 variétés de chinois et aujourd’hui on en accuse et on avait au moins une dizaine de variétés d’amande et aujourd’hui on a produit plus donc pour répondre à Thomas c’est ça la nourrissante vitesse de destruction génétique et bio culturelle qui se produit aujourd’hui néanmoins je crois aussi que depuis la pandémie il y a eu un effet qui même si ça se dissout ça se dilue un peu dans l’habituel de la reprise il y a une conscience qui a été prise lors de la pandémie lorsque nous avons eu la crise les communautaires se sont rendu compte de la capacité d’autosuffisance de la force de vue de bonne vie de bonnes vie qu’on avait et même on arrivait à presque souhaiter la continuité de la
permis pendant un bon moment tellement on sentait vivre des moments assez particulier tu vois toutes les récoltes étaient restées dans la communauté et ils étaient habitués à les vendre et du coup on les vend dans ils achetaient de la nourriture industrielle et du coup il s’alimentait moins bien tu vois le fait de la pandémie nos enfermés a fait que toute la bande danse

d’élevage et de production agricole soit resté ici au moins travail ne manquait pas parce qu’il fallait planter du coup et nourriture ne manquait pas et c’est ça sur quoi repose je prends le système dont je vous parle en bas il est strictement fonctionnel à partir de l’écosystème de production évidemment de la semence est au centre de tout ça voilà pourquoi même si on a la force de production mon travail en tant que chercheur c’est de remettre la semence dans cette dynamique là qui est toujours d’actualité et c’est comme ça que je pense qu’on a une chance de sortir des crises qui
qui nous font succomber tous les ans nous sortons pas des crises parce que les gens de la capitale ne comprennent pas justement cette capacité de production des communautés ils sont dans une logique unidirectionnelle et du coup ils comprennent pas le potentiel de production de nourriture que nous avons je sais pas si ça ça répond Thomas un peu à ton questionnement ici après de l’autre question elle est plus spéculative mais c’est pas le regard renversé que sur l’Occident dans sa dérive aux champs dans la dans sa dérive avec l’invention du mot variété même en Europe qui est documenté par les industriels il y a 100 ou 150 ans après le mec je pense tu vois donc je pense que le temps ce serait pensé que ce que vous me parlez dans une sorte de conflits entre l’Occident et le monde traditionnels
et moi je voudrais quand même vous dire que je pense que le monde ce conflit là ne repose pas sur l’un homme traditionnel ou la femme traditionnelle il est dans la science occidentale elle-même il y a pas de conflit à moins que tu saches que tu sentes que l’exercice soit de faire un choix entre l’un et l’autre comme on disait tout à l’heure dans la réflexion de l’immigration si tu sors de ce schéma là le problème s’il y en a s’il fallait déterminer un problème en Occident je pense que c’est d’avoir perdu de vue la connexion à la terre mais c’est pas de croire que c’est quelque chose contre le quoi il faut lutter nous ça nous ferait du bien d’avoir tellement de technologie de possibilités occidentale mais sans perdre de vue que le centre n’est pas ni la technocratie ni un concept mais c’est plutôt l’écosystème de lui-même qui doit être son et dans ce moment-là je crois que pour les communautés traditionnelles ce serait plutôt
bonne apport l’Occident le problème n’est pas dans dans l’Occident apporte mais dans ce que l’Occident ne voit pas j’ai une question complémentaire sémantique le mot je suis bi culturel pardon oui on a un petit peu max j’ai pas entendu je te laisse finir ta phrase et je crois après j’ai essayé de de revenir sur la dimension sociologique donc tu me poses les questions au max moi-même je suis par exemple biculturelle multicultural mais je peux le l’expliquer depuis mon côté en daim mon côté français mon père était français j’ai été baigné j’ai étudié en France je suis resté 12 ans en France et je suis en gratitude de ce que m’a donné la France et j’éprouve un grand amour pour ça mais pour vous partager quelque chose
et de l’ordre du cœur lorsque j’étais disons dans l’aspiration dans l’ancien marketing mental de me dire qu’il faut choisir l’un ou l’autre et pour une culture comme la mienne où on me dit si il faut choisir entre être un Indien et être un Français à tous me pousser à vouloir choisir que je sois français et on veut te faire croire que tu dois être du côté occidental parce que c’est la validation de l’individu et c’est la validation de du summum de la citoyenneté bah du coup là tu rentres en conflit et moi je ne t’ai pas bien dans mon cœur pour être franc en voulant être français je rentrais en conflit avec mon côté en daim parce que la structure mentale véhiculée quelque part par notre énergie occidentale et de faire un choix et toujours de cloisonné rappelez-vous on va à l’université à l’unique version des choses et dans si on nous apprend depuis tout jeune à choisir des uniques version c’est compliqué pour les gens qui ont un cœur multiple comme
chamam qui a un cœur multi c’est compliqué à avoir un sens unique donc comment j’ai résolu ça c’est en ne me disant pas je suis français en essayant de comprendre mon côté en bain mais en me disant je suis un mandat qui sent la semence française dans son cœur ça a été tout simple avoir un cœur écosystémique est plus sage et intelligent pour devenir technique de la terre technicien de la terre une question sémantique le mot variété en français ce que disait Thomas qui vient qui a un sens nous qui est très légaliste quoi il est définie par des choses très définies homogènes en espagnol on va dire valériane mets en question comment est-ce que quelle est la racine étymologique s’il y en a une du mot qui serait l’équivalent
temps de variété ça m’intéresserait de partir mais ça va vous confondre mais je pense qu’on parlerait de famille et même si dans la taxonomie occidentale aussi on emploie le mot famille mais ça renvoie une autre catégorie taxonomique ici on parlerait de famille tu vois la famille des messages c’est toujours une idée de relation tu vas dire tu dis si tu dois traduire en quechua combien de variétés de maïs tu as tu vois cette question quel est le mot qui a utilisé pour j’ai posé on a déjà discuté avec les sages de ce de ce thème là moi je ne suis pas malheureusement un super technicien du Quechua je le comprends bien mais
je te rapporte ce que eux ils m’ont raconté il y a pas de termes pour dire ça ça c’est une façon de cloisonné qui ne correspond pas forcément au cœur des hommes nains ils vont parler de toujours une un sens en relationnel toi tu vas le mettre dans une sorte de catégorie ils vont le mettre la catégorie c’est une boîte avec un nom pour eux le fait qu’ils soient ensemble c’est pas parce que tu les mets en boîte c’est pas ce qu’ils ont un lien donc le terme que je suis qu’ils utiliseraient ce serait famille ou communauté comme pour les humains ce serait une communauté combien de communautés quoi donc non mais je parce que je pense que c’est un filet sans Thomas dans les interviews de le passer par le côté du langage qui peut dire beaucoup du mode relationnel qui a totalement totalement parce que et c’est important que vous adresser
qui est dans les termes parce que souvent du côté occidental on a tendance à croire que on emploie les termes dans le même sens et souvent les populations traditionnelles leur rajoute une dimension comme je vous dis affective à chaque concept il y a une dimension plus affective que sous-estime c’est bien la question que tu me poses est-ce que il y a un équivalent que je suis à par exemple te renvoie directement que ça n’existe pas la conceptualisation de ne serait-ce que la conceptualisation et cette conceptualisation est remplacée par une vision affective et ton amant comme je vous dis par exemple quand je l’expliquer à des étudiants en philo ou des étrangers qui viennent non nez je disais au départ on est des sujets pensants et on va penser la pierre qui est pensé l’objet il est inanimé nous nous exerçons l’action sur l’objet la semence quelque part on la mettrai dans un objet
des animés parce qu’elle bouge pas elle a pas il est pas animée par un muscle et une âme du coup c’est un objet qui est pensé qui est passif dans sa relation avec toi alors que nous on ne va pas voir même si c’est la même situation et tu as la même semence ce qui est sur la table le traditionnel d’emblée il ne voit pas un objet il voit un sujet ça change toutes les poches ça change tout l’approche je pense que par contre tous ceux qui qui manipulent ces semences enfin qui les sème les pépiniéristes les pays les paysans etc même tout occidentaux qu’ils ont ils ont cette approche là quoi c’est pas un objet inanimé la semence enfin il y a moi je vois quand par exemple on la première conférence à laquelle j’ai assisté que Max a faite il a commencé par distribuer une semence à chacune des personnes et c’est bien parce que dans cette semence il y avait quelque chose qui n’était pas de l’ordre de l’inanimé
mais que cette semence était porteuse de d’un avenir et que c’était pas un objet donc je pense que tous ceux qui manipulent ces objets là enfin c’est ce bon cela ils ont conscience que de ça quoi c’est tu parles d’un microcosme qui est le nôtre Sophie mais c’est exactement rien que dans le monde on dit pas seulement dans le monde législatif européen mais on dit le matériel génétique rien que le l’utilisation de la du mot matériel le présente comme quelque chose dynamique chacun ou chaque paysan puisse y trouver et une sensibilité et un lien on peut avoir des échos de cette relation mais je pense qu’elle est globalement en grande majorité perdue et c’est la semence c’est un intrant comme un autre pour beaucoup une immense majorité de cultivateur absolument feu d’artifice qui font de la génétique je pense qu’il y a il faut quand même pas oublier cette forme générale
pas que c’est la majorité et je pense que là elle se Sud est là qui qui ressemble à mon sens beaucoup parce que je projetterait sur la conférence du Samedi 5 octobre sur la Cosmo vision en ligne et cette relation au semence Alice on avait est-ce que tu voudrais voir profiter de la fin de ce moment partagé pour voir avec Alain un peu comme organisé sur la partie organisationnelle profiter d’être ensemble pour imaginer comment on va se faire la la conférence du samedi avec toi j’aurais juste une micro incise à faire avant pour pour faire bien le pont moi je trouve que Alain pour ceux qui font partie du groupe pep’s là tu nous confirme plus une intuition que tu ne nous confonds que que tu nous mets dans la confusion c’est est-ce que je veux dire à travers ça mais juste en écho en résonance c’est que ce qui nous ce qui nous apparaît c’est que
des pratiques émergent au sein du paradigme occidental et qui sont portés et qui se rapprochent de celles dont tu parles aux champs et qui sont portés par des amoureux et c’est ça que j’ai envie de faire sonner c’est et le loft housse et le chèque à Élie c’est des gens qui sont investis de quelque chose qui les dépasse et il transpire cette émotion cette joie excusez-moi et passe le satellite est parti de quelque chose on dirait un Italien tu es figé comme un Italien et moi vocal qu’un italien
ouais Alice ce serait cool de voir un peu le mouvement articule parce que ça peut partir aussi dans tous les sens mais on le met on appuie sur play et il nous fait la même chose que la vision 5 mai on a enregistré la vidéo on a plus qu’à mettre après ça dépend de quel est le public enfin ça dépend partager tu aurais enregistre pas maxi non je peux enregistrer après la partie qui en parle l’importance et le surprenant c’est que l’hôtel loin de dessiner une sorte de théologie de montre comment un cours pour te relier aux forces de la nature pour produire des semences en gros c’est un hôtel qui te montre une image à vénérer entre guillemets mais qui en même temps tu enseignes
atelier à ton écosystème donc moi j’aurais voulu parler de ça d’autant le liant à la j’imaginais faire une introduction par rapport à la culture celtique déjà à faire un pont entre la l’ancêtre de l’endroit qui nous accueille et notre Ancestra parler d’un même cheminement qu’il y a eu entre la vision des Celtes il y a quelques décennies auparavant dans l’académie où on sous-estimait totalement la puissance de la culture ancestrale et qu’aujourd’hui l’archéologie il y a des terrains des évidences qui prouvent bien le contraire voilà pourquoi pour répondre à Thomas je ne pense pas que l’Occident doit apprendre quelque chose de méconnues mais si tu appelles ça des intuitions c’est parce que je crois que c’est des réminiscences d’une culture millénaire de chez vous et qui est plutôt resurgit est en train de revenir sur la le
le terrain qui nous accueille non donc moi je voulais partir de ça de cette relation avec l’ancien centralité celte il passant par les Romains nous nous débouchent à ce que nous avons aujourd’hui et nous aussi et dans le déterrage dans le déterrer le savoir millénaire il y a la connexion avec vous comme j’ai pas répondu au fait à une question que ton homme m’avait posé ce que je pensais que l’Occident était comme ça avant et la réponse est non rien qu’au début du 20e siècle mon un grand maître que j’ai suivi en France qui s’appelait Claude Bourguignon il nous expliquait qu’au début du 20e siècle il y avait 3000 variétés de pommes dans le marché français donc pour te dire que la diversification n’est pas le fruit de la de la pensée avant-gardiste moderne que nous sommes nous nous sommes peut-être des bons jardiniers qui sont en train de récupérer des semences de la pensée aussi donc c’est un peu ça mon moment peut sadap
je pense à un moment d’amphithéâtre et à ce moment-là si je pense mieux ça va être plus peut-être un plan de montrer des photos des rituels de ce manque que vous voyez ce que ça donne sur place alors que sur le jardin je vois pas comment je vais montrer avec un ordinateur portable ou un écran de télé qu’on a déjà fait avant mais ça peut être traduction la traduction elle a aussi c’est important c’est que ton propos puisse être comprendre alors qu’il y a plein de gens qui parlent l’Europe parle français adorent le cancer dans le corps c’est pas très grave par contre en amphithéâtre pour pas devoir le faire et en français puis en anglais je sais pas c’est quoi ton nom est mieux vaut que tu puisses le faire en français et que les gens ont l’oreillette et les traducteurs on va pas les appeler dans le champ donc pour toute cette partie spirituelle on le fait on le fera en amphi et comme ça je peux déjà prévoir imaginer un visuel vraiment faire le voyage
visuel avec le moindre de textes possible et que ça permettent traducteur de nous soyons fluides vous me dites une heure de cours trop long non non non non non non non ça peut être trop peu ça dépend ça dépend le point de vue on verra on doit refaire la partition mais on peut enfin on pourra avoir un peu de ce qu’on aura la capacité de c’est juste pour avoir une idée de comment organiser une présentation si j’ai une demi-heure et une demi-heure de discussion si c’est 40 minutes et une demi-heure ou 20 minutes de discussion ou si c’est une heure pour présenter et peut-être nous avons après une demi-heure de discussion tu dis tu te sens plus à l’aise avec cette structure de base on peut essayer d’Anka dans notre grand programme de la journée en partant sur une heure et demie présentation
et les discussions mais évidemment je crois que je j’imaginais en vue de la du public étranger et internationale je m’imaginais tirer la ficelle du côté universelle de la réflexion sur ce côté de tension entre notre ancêtre et notre modernité qui sont toujours en justement en scission et notre exposition devrait offrir un regard aimable tricoteurs de ces deux pulsions au lieu de les faire rentrer en tension nous allons proposer justement là un schéma de cosmovisions qu’il est relié aimablement donc ça devrait à mon sens mon intention en tout cas que ça résonne dans tous les populations qui vont être présentes pour poser un thème de récupération et qui ne sera pas exclu d’une belle
la carte de la culture Ondine et une particularité propre à elle mais la réflexion dépasse simplement le fait d’apprendre comment nous vivons dans les hommes c’est ça qui me paraît le plus intéressant à partager et la semence sera évidemment au centre la semence c’est le et la famille qui qui prend conscience de ça parce que la semence ne va pas toute seule et si tu as un voilà il y a avec un port on peut partir là-dessus de la structure une heure et demi une heure de conférence une demi-heure de questions-réponses un powerpoint donc du coup sur la première heure dans ce cas là on a besoin de la voir loin d’être possible assez tôt par la dernière semaine pour que nous on l’intègre dans le filage de PowerPoint de la journée pour qu’il y a tout qui marche la langue tu parles tu t’exprimes en français parce qu’il y aura une majorité de gens qui parlera français même si il y aura des hispanophones mais les hispanophones ne t’auront par le traducteur
d’accord et mais il y aura certainement plus de francophones que disent pas nos folle donc beaucoup plus rigolo français une grande majorité de francophones surtout cette journée-là donc il faut que tu t’exprimes en français et après ensuite on part de la salle et donc là avoir si parce qu’il y aura une autre conférence qui s’enchaîne rat dans le lieu il y aura des choses en parallèle parce qu’en fait on va déjà nous être 400 personnes il y aura en plus de ça le public qui vient ce jour-là donc peut-être deux trois quatre cinq plus en plus l’amphithéâtre peut accueillir 200 personnes donc en fait il y a des choses qui se font en parallèle non mais je comprends dans nos rencontres internationales continentale de semences c’était pareil il faut vous allez faire des activités parlent j’imagine simultané et du coup après l’idée
je pensais pas si c’est ok pour toi non mais c’est que les gens qui ont auront participé à la conférence que tu vas donner il y en aura qui suivront pour l’atelier de danse mais d’autres qui suivront pas et il y aura des gens qui n’ont pas vu ta conférence qui viendront à l’atelier c’est que ça puisse être ouvert quoi et si tu es d’accord en fait dans les salles qui ceux qui sera dans l’amphithéâtre grâce à Thomas avec Sophie aussi on organise un des le la capacité de filmer ce qui va se passer et donc ce sera atteint l’intervention sera filmé encapsulé dans une vidéo et aussi mis en forme un podcast pour ensuite rejoindre les les 25 ateliers différents qui va y avoir qui vont avoir lieu et conférences qui aura en parallèle celles et ceux qui ont pas pu être partout à la fois et en plus de ça le partage au-delà en français et en anglais dans le reste du monde super
je peux vous poser une petite question oh c’est une demande ça écoutant ce que tu dis est-ce que vous allez peut-être prévoir de faire un matériel final de publication peut-être une CD ou est-ce que vous avez pensé à une publication pensant exclusivement en fait de nous qu’est-ce qu’on peut revenir pour partager cette rencontre avec par exemple ma communauté nous aimerait beaucoup pouvoir le représenter ici dans notre communauté dans la salle communale et pouvoir inviter les paysans et pouvoir présenter en tant que représentant de nos communautés aussi en retour est-ce que vous avez prévu quelque chose de ce style alors d’une part il va y avoir les vidéos que je t’ai mentionnées ainsi que les podcasts alors dans les langues françaises et anglaises mais avec de l’aide qui pourront qui peuvent être traduites posteriori ou sous-titré pour l’instant on n’a pas les budgets pour les sous-titrés de façon payée mais c’est aussi envisageable de pouvoir les
les transférer derrière et donc en fait le but c’est d’avoir de façon numérique comme sur une page web ce qui s’est passé vidéo et sonores si tu as des PowerPoint on va pouvoir aussi les rajouter et les mettre en lien avec et si le budget nous le permet et c’est d’avoir un une publication finale qui ne soit pas que la publication pour les bailleurs pour ceux qui ont financent de toute façon est obligatoire d’en avoir un mais qui soit un rapport qui permet de transmettre un condensé du contenu les vidéos vont donner la version brute les centaines d’heures de conférences tu cumulées mais c’est super quelque part c’est comme une bibliothèque comme comme disait Alix les choses fonctionnent dans l’ensemble mais doit fonctionner individuellement moi en tant que responsable du réseau semencier à l’Est Waco je peux aller dans une communauté et je choisir un matériel ou l’autre à partager pas forcément l’ensemble donc c’est toujours
comme une palette qui peut être un autre disposition ce serait génial franchement pour ça pourrait être pour tout le monde pareil l’utilisation de retour donc comment ce qui ne peuvent pas voyager parce que ça coûte cher qu’il voyage à travers notre parole en retour la pensée intégrale d’Alain se fait même dans le langage tu as vu Alice il prend le Alice du prénom et le X dans le nom de famille et la fusion et ça fait Alice j’étais dans les Celtes tu vois Astérix et Obélix et Alix je vais parler de ça je dois vous remercie à tous je te remercie Alain énormément et à bientôt merci à toi allez ciao Thomas Sophie tu
à l’intervention avant que on parle de la partie danse avec Jennifer non la police je vous laisse avec Jenny je profite d’aller un petit moment aux toilettes parce que ça va pour vous on commence à avoir des des besoins récurrents voilà tout de suite et je vous laisse avec ma charmante et je peux pas parler moi aussi
ok il y a pas d’entrée il y a tout compris
tu as repris matériaux la session pour la masse définir et la présentation de l’opération par le poner
le traditionnel comme la fièvre et la sensation il y a que la forme et communication est una élections on n’a pas l’état d’administration locale
il connaît le parc pour l’appareil les associations féminines féministes
et il y a l’attente moment
c’est comme processus de fiesta je fais à travers
Sophie vous avez capté moi j’ai pas tout tout compris non production à la conférence d’Alain et que sur le travail qui fonde comme dans la à l’image des rituels des rituels qui font c’est avant de commencer à parler de pouvoir faire une démonstration de danse de ritualisation qui commence avant la conférence et lui qui la ferme après et par hasard des conférences et qui pose des spacieux
il assassine et ses poèmes pour les pieds noyers spassion amphithéâtre globalement ça avec quelle formation
grimper par une noire ou n’est-ce pas et il a été sa place et compagnie pardon tu peux revenir à notre conversation sur le maïs de tout à l’heure quand tu me posait la question Sophie est-ce que tu es surpris de si jamais tu trouves que la moitié de ton chance ça donne ce maïs là mais je te disais non pas forcément parce qu’on a une culture de l’accueil de l’autre côté et de la de la nouveauté disons je pense que ce qu’elle propose Jenny dans le moment où il y a tellement de semences du monde je m’en suis même qui vont venir c’est aussi faire une dimension de comme la ratatouille de faire un moment de création dont elle est très habile et très et c’est ce qu’on travaille avec des enfants et avec les et les traditions sont formées comme ça c’est de peut-être proposer un moment de
la création non seulement s’arrêter sur le côté en da mais comment le côté en da ce greffe et compose avec les autres cultures et peut-être ce pourrait être un moment de création entre les danseurs qui seront investis dans ce moment d’échange de danse avec Jeanne paroles intégralement procès socratiques tu aimes bien le processus que nous savons des déesses Carignan bientôt
de l’appareil qu’on avait ce masque de travail sur YouTube
tu célèbres le métissage des cultures à travers un plat traditionnel qui se fait à la fête de solstice mais c’est ça qui surprennent au max et ami c’est que au-delà de la structure particulière de du plâtre traditionnel de l’intérim est-ce que tu le geste tous les gestes culturels en daim sont structurés ainsi comme un picot comme un très sage pour vous dire que c’est toujours une réminiscence de l’observation de la nature dont on parlait au départ la nature elle tricote toutes les existences la musique se tricote la céramique se tricote la danse se tricote les plats de cuisine se tricotent
et jusqu’à aujourd’hui en Amazonie encore et ça en Amazonie ils n’ont pas perdu quand tu vas dans les villages éloignés quand tu viendras la prochaine fois on fera la caravane tu vas voir tout ça tu vas voir comment les familles encore disent ça un les paniers pour aller dans le terrain de culture se tricote avec des de l’osier ou l’équivalent de votre rosier les bonnets les habits se tricotent mais les familles se tricotent les toits se tricotent la maison ils disent pas on va construire une maison il dit on va tricoter une maison le sens est profondément raciné dans la culture depuis des millénaires sur la notion de tricoter Marie je la connais bonjour Marie c’est la petite sœur
oui et il y a la police le rêve d’inviter au moins deux de nos amis musiciens qui arrivent les cannes les flûtes de pan tricoteuses non ça a été un peu compliqué de trouver aussi des soutiens mais mais dans un futur qui sait on va essayer de vous montrer déjà en images c’était une de mes questions sur sur la musique comme enfin peut-être que j’ai peut-être que tu n’as pas compris mais est-ce que comment faire pour que parce que dans ces sens
il faut prévoir de mettre des enfants oui il faudrait avoir une petite enceinte ou quelque chose qui qui met un peu de son nous on peut amener en USB tu vois il y a des petites enceintes qui il faut on n’a pas besoin d’enceinte pour faire une discothèque mais de quoi avoir la musique si l’on aura parce qu’en fait on va installer une scène pour le soir le concert du coup on va avoir du matériel 100 on va avoir conscience sociale et elle fait
cours de danse pour toutes les notifications j’ai peut-être pas compris dans ce que tu as dit Jennifer c’est sur le du coup c’est participatif enfin du coach quand vous parliez de faire quand tu parlais de faire l’introduction des propos de Alain avec une danse et de ponctuer certains éléments par la danse je vois mal comment ça se visualise dans un amphithéâtre sauf si c’est toi qui qui nous montre quelque chose et que c’est du coup tu danses seul ou est-ce que c’est
participatif auquel cas je vois mal comment ça peut avoir lieu dans l’amphithéâtre moi je préférais que ça soit participatif parce que j’aimerais beaucoup danser c’est le moment de différence en fait d’accord ok alors ce qui est dit c’est qu’il y a et tu me confirme à l’un si c’est bien ce que j’ai dit on rentre dans l’amphithéâtre les deux ensemble Alain Jennifer propose un moment rituel qui est introduit la conférence et qui se passe aussi dans le corps et dans le mouvement mais là il y a que Jennifer qui exerce du mouvement aussi avec exactement c’était plutôt illustratif on finit la conférence au bout de 1h + 30 minutes on sort est là dans le planning à l’extérieur dans un autre lieu avec une capacité musicale et de mouvement là elle propose l’atelier qu’elle n’a pas encore décrit d’accord ok
ça c’était encore soumis à la au retour de Max sur l’espace et voir si on peut le faire ou pas voilà l’idée que le présenter Jenny c’est que c’est très joli pour elle et pour moi aussi de montrer l’importance de justement la nonne d’individualité que même si moi je parle elle est là pour me m’annoncer pour me présenter pour me soutenir et introduire avec le corps et le geste rituel qui normalement se fait aussi en cérémonie de communauté et que dans ce moment elle elle compte aussi sur moi déjà pour être son soutien et la sonde partenaire de partage déjà pour traduire mais aussi pour introduire depuis le culturel et elle va passer à l’atelier corps donc oui c’était deux moments différents et ce qu’elle répondait c’est que elle n’a pas peur que même s’il y a 400 personnes elle est peut monter sur scène et faire un atelier pour tout pour
le public là on peut considérer la totalité de l’espace et que même ce serait sympa moi je la connais et on se connaît elle peut faire inviter des gens qui sont motivés dans le public pour partager un pas de danse je sais pas du Vietnam un autre du Gabon et il va les monter sur scène elle va montrer comment tricotent les pas de danse et elle va peut-être finir par un une chorégraphie qui pourrait être un peu le cadeau du festival avec une danse composée comme le plat traditionnel issu de toutes les régions avec les produits de toutes les régions on mange le résultat de tous ceux qui arrivent on respire on danse on parle depuis tous les routes on tricote mais sur quelle musique du coup mais après ça on peut le proposer ça les musiques traditionnelles tu sais elles sont toujours très cadencées et elles
d’un rythme assez joignable c’est la vision moderne de la musique est difficile de la fusionner avec les autres mais la musique traditionnelle généralement tu vas être épater de voir à quel point elle se tricote toute seule en fait il y a certains après ce sera la surprise
1553
chorégraphie de confirma concerto de Tarente italianos et ayant du Radel concerto
ça va tranquillement se passait et aussi qu’on allait il y a du Seigneur una structuration comme on l’avait del Toro Nador et la programmation pour que le scénario pour un blog la santé la balance comme on disait cela les réglages la préparation monsieur saleable connaissance et ça se trouve la description de loquet nous organisa
consomme directement dès qu’on Irénée part à quel point comment s’appelle Daniel avec Violette violette merci violette et yes et semi artiste et l’idéal
Thalès qui représente
Giulia qu’est-ce qu’on a italiana qui est la direction Massart artistique del torrent moment et il y a Giulia et contigo et Las Vegas pour demos
votre avis de conférence et il y a derrière un test de vento dans la participation par la préparations
fiesta traditionnelle religion ça entrant tourisme pour la Skype non non c’est la musica et pour qu’elle soit les ancêtres venaient accompagnées
et c’est pour les outils lisseur pipi Yoss et tambour la miss marchand de la série streaming je suis pas sûr d’avoir complètement tout compris mais si j’ai bien compris c’est l’idée d’avoir un moment de répétition à un moment donné pour qu’il y ait un certain nombre de personnes qui apprennent les pas dedans et je me dis que si on fait un moment de répétition comme ça ce serait aussi bien

t pas simplement ton auto-production mais aussi la capacité d’échanger c’est aussi une autre dimension de relationnel avec les autres producteurs et les autres communautés d’accord tu récoltes pas que pour toi tu récoltes aussi dans un but de pouvoir échanger avec les autres absolument mais donc ça veut dire que tu poses pas forcément la question oui dis-moi alors si j’ai pas contre tu te poses pas forcément la question au moment où tu récoltes tes semences par exemple au moment où tu es radis ils sont prêts de ce qui va aller d’un côté ou de l’autre c’est c’est c’est au moment où l’opportunité
les cheveux rares par exemple de faire un troc ou de donner une symbolique ou ce genre de choses que ça se fera exactement il y a encore une fois il y a une dimension qui pour moi elle repose encore sur le philosophie nous on a tellement mais tellement été formée dans le côté universitaire à voir des des cloisons et des cases des catégories que on a du mal à des fois voir que une catégorie mange l’autre et ce chevauchent nous on a tendance si je te dis par exemple une blette les gens vont dire tout de suite oui ça c’est une catégorie de plantes horticoles on va on n’a pas forcément la spontanéité de dire que c’est une plante médicinale par exemple alors que si tu es en face d’un enfant qui a une crise de manque de fer et qui souffre d’un ennemi tu vois la blette tout d’un coup peut recouvrir une dimension médicinale lorsque tu fais
pour te donner un exemple et même une belle blettes dans un beau jardin multiple peut aussi être ornementales moi je l’utilise ornements de façon de mentale sans m’empêcher le fait de la picorer un peu et de la manger tu vois c’est cette c’est un côté aimable quand tu regardes écosystémiques l’entourage et pas seulement scientifiquement tu as plus de facilité à voir que il y a plusieurs identités qui se croisent la nature ne nous enseigne pas le la sélection variétale loin de là si tu as compris que le peuple en da est un déjà j’aimerais vous dire que ici il y a pas concept de Dieu même si dans Arte dans tous les documentaires du monde on va dire que nous sommes les enfants du soleil et que nous ayons nous avions le dieu soleil je peux vous assurer qu’il n’y avait pas de divinité
dans le sens théologique du terme ici il y avait simplement une logique naturelle d’observer la nature et la traduction littérale du mot on a tendance à appeler Dieu dans les documents de terre s’appelle où est la côte on pourrait le traduire littéralement comme le grand enseignant de l’espace et du temps c’est celui qui t’apprends que l’espace qui nous entoure dans une durée de temps c’est ce que fait un agriculteur c’est investir la terre dans une certaine durée de temps depuis le lancement jusqu’à la récolte c’est ta relation à la terre qui va faire la production c’est pas une relation de divinité ni de Dieu pour autant qu’on puisse vouloir prier la terre lambda il est conscient que ça va pas pousser parce que tu pries London il est conscient que la Terre va pousser si toi tu te lis à elle profondément
depuis le geste de lancement c’est jusqu’à la récolte donc c’est le Pachamama c’est pas vraiment une déesse de la terre pas de chemin mais c’est le concept même de la terre qui se relie à toi dans le temps et dans l’espace pour pouvoir te rendre ce que tu as tu lui as donné le geste la semence l’eau donc c’est plutôt dans une logique relationnelle dont je vous disais au départ que ça se comprend ça prend du sens c’est pourquoi ça prend du sens parce que l’écosystème il est comme ça parce que quand tu travailles dans ton potager tu ne vois pas force franchement la laitue se prendre le chou avec le radis qui pousse à côté c’est à toi de faire le travail de voir qui pose mieux avec qui mais la nature ne se dispute pas et ne cloisonne pas en tout cas un agronome un agronome se plait de dire et c’est comme tu veux
justifier ces machines et ses montagnes de pesticides ils veulent nous faire croire que sans ces produits là et censés machines là il y a pas de possibilités d’écosystème mais l’Amazonie c’est le meilleur exemple de de l’écosystème que de lui-même il trouve cette logique de tissage nous donc je pense que les hommes bas ont appris à observer la nature et de voir que si tu vois lesquelles avec lesquels sont temps de bien et lesquels avec lesquels ne s’entendent pas bien bah si toi tu peux danser avec ça et tu peux t’investir dans cet écosystème là quoi de mieux que de façon aimable c’est par logique mathématique que tu débauches sur la diversification plutôt que sur le cloisonnement variétal la nature ne nous apprend pas ça notre logique scientifique de vouloir faire des sélections dans le sens variétal répond à 25 siècles voudra bien accompagner la déambulation et c’est ce groupe là qui va entraîner la foule même si le restant des gens qui ne se sentent pas de danser marche derrière ça va rentrer dans la dans la vague de la grande masse de gens qui seront menés par les musiciens les les costumés les danseurs les et après le défilé ça se passe aussi aussi dans les communautés pas tout le monde danse mais ça fait quand même un ensemble de déambulation et ça fait une famille qui m’a ça il faut réussir
le caler et que la déambulation amène tout le monde de la foire que ça clôture la foire et que ça aille jusqu’au stade où il y aura le concert final pour réussir à le défilé se termine il arrive sur le concert de tarentelle et là on est on fait la transition sur la partie musicale et ce que disait Sophie tout à l’heure et moi c’est émotion et tes princesses et que l’espoir Delphine kebaba et à ton sexe et ses attentions
chorale une chorale mais c’est super cool moi ce que j’avais moi ce que j’avais imaginé dans ma tête mais toute seule dans mon coin c’était que cette chanson là du coup elle pourrait être chantée par les personnes qui font le défilé de violette parce que c’est que des femmes quand un lien avec la semence bah tu vois ça fait moi je trouve que ça ferait vraiment sens à ce moment là tu vois il faut que c’est de talents danser et chanter ouais enfin en même temps c’est de talents c’est possible quoi tu vois exactement elles peuvent défiler moi je j’imagine bien un jour
ah c’est toujours là la chorale elle sera ah si ce sera aussi le samedi là le défilé donc le samedi le jeudi il y aura pas la fin d’un point de vue technique d’un point de vue technique nous qui sommes aussi metteur en scène il faudrait juste essayer de trouver un rythme de base qui puisse être le support autant des pas de danse comme de la structure musicale kit va tenir la chorale mets la chanson la chanson elle existe déjà c’est un rythme qui est assez lent je pense que je suis pas sûr que ce soit forcément une batterie qui peut nous l’envoyer ben je peux est-ce que tu peux me l’envoyer parce que il y a une version très rapide je t’aime tu aimes je t’aime tu l’aimes tu vois moi je peux vous chanter le début si vous voulez je te chante le début depuis la nuit depuis la nuit des temps c’est elle qui cueille batterie sm enfant Capri de sa mère la terre le métier femme qui je me suis
seul je me suis appelé les paroles d’Ana mais enfin c’est toujours la grand-mère qui choisit les bons fruits pour demain sont fertile je sais tu sais mes sms je t’aime tu sais mais c’est bon je sais que tu l’aimes et sms je t’aime tu sais mais elle aime ça c’est faisable si on est Sophie si on est tous partants sur ce paradigme mental comme on a suggéré au départ de s’ouvrir et ne pas se cloisonnés et tu es prête à trouver un lien avec d’autres musiques de ce que tu viens de chanter c’est en quatre temps donc par rapport ce rythme là et on peut cacher des pas de danse sur ça et on peut caser des tambours africains je t’assure
et on peut faire un déambulent très jolie très jolie et tu vas voir que dans le support peut rentrer la chorale peut rentrer les pas de danse dans le de l’atelier peut rentrer la talentine il suffit que les tricoteuses se mettent ensemble pour trouver ça se fait c’est ce qu’on d’habitude on fait et ça va être joli même je l’imagine magnifique moi je lis que les gens qui ne n’ont pas participé aucun des espaces tu vas voir qu’ils vont vouloir rentrer même moi je peux rentrer comme personne agenda moi je vais rendre venir avec ma tenue on va venir avec notre tenue traditionnelle et on peut rentrer pour être ce que disait Jenny au-delà de du costume qu’elle va porter on peut être ce qu’on appelle des émulateurs en personnages des gens qui invitent les gens qui sont en train de juste regarder à les faire dans
et c’est aussi des rôles que dans les déambulations il existe ici c’est les émulateurs c’est des gens qui inspirent les gens à vouloir rentrer dans la dans le train donc ça peut tout ça peut se tresser très joli nom du coup on peut proposer ça à la violette on va faire ça avec Giulia violette et on va faire une et même même la chorégraphie du coup tu nous permet valorisation des extraterrestres quoi des déformés sacralise la possibilité de mouvement et d’évolution en fait une certaine manière ça sacralise et ça donne une valeur sacrée à cette dimension affective parce que tu te sens comme récompenser par une proposition singulière dans ton terrain donc c’est comme un cadeau que la terre te fait qui récompense ton geste de d’élever le reste de tes maïs donc du coup ça ait peut-être pas ton corps physique mais ça va nourrir ton geste semencier moi j’ai une question Alain c’est sur du coup pragmatiquement quand vous récoltez les semences est-ce que c’est séparer le
moment où c’est récolter les semences pour un propos alimentaire récolter les semences qui vont aller vers un côté spirituel vers enfin tu vois par exemple sur les semences qui sont ressemer là tous les 7 ans est-ce que du coup c’est quelque chose à part où est-ce que c’est lors de la récolte des semences que toutes ces dimensions là sont intégrées ensemble tout est intégré ensemble est pris en même temps séparément mais si tu sais très bien déjà moi j’ai une attitude particulière moi je les 7 ans là ça c’était ce papy ceux qui chacun a une particularité au fait il y a pas une de d’inclure dedans si on veut chanter la chanson de du film d’horreur là la femme paysanne et du coup de d’un pour aussi un certain nombre de de chansons là-dedans pour le faire pour pour faire participer le public à ces moments-là Sophie le moment ce moment-là de prédisposition de la répète pourrait être carrément le moment de pour de danse mais je sais pas si ce moment existe encore dans le pour l’instant dans le programme en fait c’est ça c’est que après ce que Alain a présenté on peut avoir la continuité du tissage avec Jennifer sur directement partager un regard sur le mouvement la chorégraphie liée au monde de la semence ok à cette cosmovision Ondine elle partage des pas ensuite avec Irene elle peut faire des propositions ensemble ça ça nous sert de base pour ensuite partir de l’atelier qui va être réservé à un nombre restreint
pour aller avec la musique choper plein d’autres gens en mouvement pour se lier à l’exemple mais ça ça fait pas ça ça peut pas faire une répétition parce que dans l’amphithéâtre on peut pas danser donc les gens on n’a jamais été dans l’amphi l’envie c’est que Alain après on est sorti de l’amphi et on est allé faire le travail avec Jennifer et peut-être Irénée dans un autre lieu à l’extérieur ah et du coup il est parti donc là apprendre en petit groupe et après mais du coup sur le live et après partir en déambulation c’est ça mais il y a aussi exactement mais ça du coup c’est pas vraiment un espace de répétition en tant que tel quoi c’est c’est juste là c’est dans l’enchaînement quoi ça peut pas servir aussi pour répétition de la chorale c’est pas que de la cause c’est pas que de la raie c’est pas de la répétition c’est un moment de partage de sa voix il exerce qui est fait et ensuite répéter utilisé en fait qu’on ait un exactement
elle serait réservée à un je sais pas elle serait c’est dommage que l’apprentissage se soit réservé un tout petit nombre alors que j’avais l’impression que j’étais réalisé qu’elle pouvait transmettre quand même pas beaucoup et je me dis que ça peut être pas réservé à mon avis tout le monde ne participera pas tu vois s’il y a d’autres comme parallèles elle a la scène le micro et même s’il y a 200 personnes ce sera jamais que un quart des gens qui sont présents sur la fête non mais 200 mais pas 40 quoi mais moi ce que j’avais compris c’est que c’était un taux de répétition qui était plutôt en amont de cette journée publique pour que ça parte tout de suite sur la journée publique tu as parlé à un moment du jeudi soir non si j’ai bien compris max avec autre chose là je parlais pour le défilé de violette mais où tu veux aussi inclure un moment de danse là si j’ai bien compris non oui mais c’est il y aura pas de moments en fait on n’aura pas la place je vous disais le vendredi de faire des moments il y a pas il y a vraiment il y a pas il y a pas Sophie au fait c’était pour éviter d’avoir la préoccupation de cas un moment répète il ne serait pas forcément nécessaire si jamais il y a ce moment différencié entre moments de conférence et à part après on passe au moment extérieur et il y a un maximum de gens que ce soit de sang que ce soit 400 ça va jamais être la totalité mais ce sera déjà 200 ou 400 personnes qui sauront un pas dans la moitié au moins sorte de bible technique applicable qui pourrait être la description générale de tous les andains mais les points en commun ça va être cette relation ambivalente entre le matériel et l’immatériel les deux relations sont imbriquées après dans mon cas particulier tu vois tu fais pas de séparation quand je vois dans
d’autre part les rituels dans les communautés avec pour le Watana quoi ils n’ont plus ce qu’il y a c’est des entrepôts ou des lieux d’entreposage je provisoire avant de passer aux maisons de ce monde tu as tu récoltes tes semences au progressivement moi en plus que je suis peu nombreux on est peu nombreux ici on met du temps à récolter et quand tu fais de la polyculture mais je sais pas comment vous faites vous mais tu as disons que tu as pas une journée de récolte ça vient en fonction de la période de chaque plante et tu n’as pas une période où tout se récolte en même temps puisque tu ne tu n’as pas au même moment là la fructification non plus la période je sais pas pour une blettes il te faut 10 mois pour sortir des semences et pour un radis 4 mois et demi ou 5 mois donc cette diversité différentes périodes que tu obliges le travail semencier fait que tu commences à te reposer
tout en même temps en fait tu tu sortes dans ce que tu manges ce que tu ris tu es lises ce que tu gardes pour offrir ce que tu regardes pour échanger c’est aussi une autre dimension parce que dans ta mais tu vas pas forcément faire des cloisons j’ai pas parler de la dimension du troc qui est aussi en place la richesse de tes récoltes et de tes semences ne son dede voir dans ce qu’elle me murmure Jenny c’est que tu nous donnes une couleur tu nous parles d’un coeur semencier d’une chorale qui parle de la semence et du geste semencier donc on peut se baser sur tous les gestes de danse qui sont en relation avec le geste se mentier donner deux trois pas et tout et tout la masse qui marche derrière la chorale qui chante sur le geste semencier bon
manifeste semenciers et la chorégraphie se fait sur le geste semencier partageant et ça rejoint la tarentelle là ça rejoins l’Africain ça rejoint la ratatouille ça rejoint tous les messages ça rejoint l’immigrant le migrants ça rejoint tous les messages de La Poste pour envoyer mon dossier de sécurité en commander tu sais il y a une définition de tradition peut-être que on ne l’a pas c’est sous-entendu mais d’habitude on croit le traditionnel c’est de vivre dans le passé et de le maintenir figé dans sa structure de l’Antiquité et nous on a une notion de traditionnelle qui est loin de vouloir le figé dans le temps c’est d’être dans le présent et si le présent fait qu’il y a un Viet
bien il doit être dans la tradition du présent c’est pour ça que les plats auront inclure les ingrédients qui arrivent au temps où on vit et les recettes évoluent les danses évoluent les céramiques évoluent comme la semence évolue oui bien sûr cette belle parole de finalisation ici Jenny tapis bien dossier si tu peux Sophie lui partager la musique oui je vais trouver ça déjà la santé max tu pourras m’envoyer le numéro de Alain et je communiquerai par WhatsApp directement pour lui envoyer les YouTube et tout ça ok je parle pas super

English attempt:
yes, so with the so-called PEP’s group of 6.7 people in France, we are trying to change the dynamics a little on the way we look at evolving populations versus varieties, and therefore this will give the opportunity to have two consecutive workshops at the International Farmers’ Seed Meetings in October, which will delve into this subject, with the presence of Joseph Lofthouse, who has a farmer who lives in Utah in the United States. United States and who has written a book on this subject and who has very interesting practices on how to a little upset the Western codes of the approach of the variety to get out of the idea of old varieties and to grow mixed a lot of genetic resources of varieties in his environment to maximize hybridizations between them and then to select everything that survives and holds up in this area by completely leaving the purist approach of the variety which must be like this or like that, especially on corn, he has had a lot of experimentation, experience and that’s what Sophie is also growing this year on eggplants, Thomas, he makes a lot of his evolutionary populations as well and we will also have an Italian Cheka and he worked a lot in the Middle East and who had written a book in Italian called mix mixed peasant to invite precisely to hybrid and things especially to monitor the field crops to succeed in giving the farmers varieties of the populations of the sudden that hold the road and who are able to be of living properly in an environment all this approach we We experience it a lot from an intellectual angle from the angle of news, from the angle of leaving an old paradigm to try but during these meetings we also wanted to give heart to the reasoning of not simply putting ourselves as precursors of a system but rather as also as the continuity of methodology and approach that precede industrialization and so Thomas and Sophie wanted to be able to do small interviews with people who will be there, especially at international meetings to get their view on this approach to evolving populations in the ideal also to have peasants who practice it at home but without the discontinuity or without the renewal but as something that has always been done in this way I have already spoken to Sophie and Thomas about what I had seen at the Lasta parquet on the potatoes and but at the same time I think there is a paradox where I have at your place He too in the bank of this moment which is right behind you too well yes there is white corn there is yellow corn there is corn like this like that there is still an identity approach on such a variety to such and such a function and even sometimes out of function such and such a global aesthetic and there you have it for a moment of sharing with you on how does it exist or doesn’t exist in the culture in worthy that you know that so well of which you could share your point of view here is wow deep question we’re going to try is like how much time do we already have to know because it’s all the time deep subjects all the time necessary and that you ideally have in an hour okay ok no but it’s great because it’s a subject that concerns me a lot, good first of all, but nowI know more or less who you are also by the beautiful introduction which which has done Max I have already thanked you as a team I am very happy with the work that you are trying to encourage through this meeting I find that the subject it is particularly well chosen by the universality of the message beyond human populations which seems to me very touching in any case Thank you already for considering us and congratulations for this great effort in this failure which seems to me to be the most relevant so thank you from the bottom of my heart for this event and this present moment that summons us but yes I don’t know me that it says you share a little bit the my approach is also multidisciplinary in fact I had a career in one of the young Peruvians and We all have a culture problem a cultural configuration that has made our youth still happen today is extracted from the campaign to go into Western formats of let’s say the deployment of your personality and your individuality in a Western society so I too have made a great journey to be able to go to Europe, I studied philosophy and I have not lost this little angle of academic deformation that allows me to follow you because in a way it reminds me of Max’s introduction, it’s a speech that is considerably technical, with a language that tries to be precise, which I like about my French culture, but it’s true that when I came back to Peru to go back to my peasant roots, I immediately understood that the problem was not at the level of form, at the level of thought, at the level of meaning, things and I have already introduced it to you, we tell you anecdotes that come to mind that seem to me will allow us to deploy after the argumentation when we come back to Peru we founded the network of guardians of this Le Mans of the Americans and by being able to meet in certain continental moments once a year we tried to converge to share knowledge and seeds and we did everything to make Coming precisely the taste buds granny who held the ancient knowledge in one of these sessions, a Colombian grandpa reminded us that what he was doing as an exercise concerned us about the agroecology, agronomic or technical training of, in the university sense of the term, there is a grandpa who told us, but you are in a compartmentalized vision and he shared with us that the exercise he was doing its cultivation field, it was very different to set up a whole seed logic, because it was the topic of discussion between keeping one of this world, how to preserve seeds, and us, we had to keep the pollination conditions to keep the varietal logic, and in this varietal logic, you had to have a certain understanding, almost mathematical, of the capacity for cross-pollination, so of your fields, 600 meters, 1000 meters for Some maize etcetera, those that in the real practice and finally I will see it, I check it is almost impossible in a peasant community, people will not start calculating the spaces to keep the varieties, nevertheless the varieties have been kept, so this grandpa tells us that what he did was to classify his seeds by group of families who liked him, to see the families, the colors, the senses. the differentcivilization that he knew since the dawn of time since his family by oral tradition the use nevertheless every 7 years or so it was a number that for him was important every 7 years he mixed and he crossed all the all the corn they took 7 years before during those times very carefully he did the exercise of classifying them so for us it makes no sense or even in quotation marks western academician that You do this disciplined exercise of selection for the seventh year, mix them all in the same train and in an almost festive way and he explained that it was great to be able to see the crossover as much as the selection that so good to have the families but that as in any family it is good to have diversity appear and it is this diversity that in the surprise to see appear new varieties in our logic, you see, crosses will start to give other things and it is in this surge of surprise that we ritualize a certain sense of fertility of the fields, whether in the example of this Columbia or in the whole territory in deer, takes another generic name, you see, but it’s not a name that blends into a biological logic, nor structured in a taxonomy, it is structured in a ritual feature and this Maryse will be called in our locality the 1700, which literally means there is the usual corn, is it precisely instead of reflecting the varietal classification in your ability to select to keep sleep alive, there will represent the possibility of opening up to new varieties, which is for him in history and there is symbolism And the practice of natural observation of the ecosystem corresponds on the one hand it’s prettier it’s more festive to see new varieties appear like when you harvest your first tomato from your first vegetable garden and you still feel a feeling of pleasure to harvest your first success you see and it’s a bit this feeling that I manage to identify the feeling of innovation from the relationship with the land that doesn’t necessarily depend on your intention but dance the magic of the ecosystem that offers it to you so it takes a ritual name called me chasal in our locality what is this kind of corn good it’s used to make offerings it will make people talk with the other corns so that they are always in a hurry it’s weird but in our culture it’s not an objectified relationship with nature we tends to speak in the West of thinking subject who observes nature, thought and the environment, in the end, is almost subordinated to our gaze, whereas for that we have to understand that it is important, philosophy, it is important to understand that the mental structure of the traditional Endine and Amazonian populations, they have been built under a relational vision, so this is why the symbolic blood grows in the logic of production and finally the practical result, because if you play at them, to make the different varieties of maize dance in ritualized moments fixed by a solar or lunar calendar that is not conceptual but which is practical in the moments of harvest, the moments in this lack where the populations will choose or history will bequeath us this memory that festive moments always correspond to moments 6 dollars of the relationship to production who does not choose the Seed Festival on everyone’s holiday, you choose the Seed Festival on the day you have the harvest or you have the next launch of the land, so here it is a whole logic Cosmo visible as we call cosmogonics that does not simply reread the gesture of observation of the seed in its possibilities of reproduction that we would eventually be able to direct or channel but rather an understanding of how the human,

culturally and personally, relates to the possibilities of diversification of the seed and physically, what will happen in this seed is ultimately the enrichment of genetics, it is the new possibilities of cross-breeding will eventually lead to certain populations of seeds that of itself will be proposed by the Landes de la Terre so that’s why it takes on a ritual dimension in sacred quotation marks because it’s like new proposals from the earth on new seeds to come that don’t necessarily depend on the human in its intention but in the dance in the human is part with the ecosystem tell me concretely it means that you have two varieties of corn that are side by side or a yellow one A red one of a sudden, you find yourself in your field at harvest with one, or you see that obviously it has been hybridized, whereas the tendency would be to take this ear and exclude it, to take it out because it would be considered an off-type there, in line crops, there is a principle of ritualization which consists of separating it, but for the real sown separately and using it in A ritual framework as being an absolute added value but that you have to understand that this is what we had discussed max here on my work Undine philosophy is, we have to get out of a mental archetype as we are used to always trying to choose individuality, to the fact that it is in the observations, in the hypotheses, we tend to believe that there is only one logic to take in the exercise of our seed framework, by academic logic, in the meantime, to choose an action, and in this case, I explain to you that several actions are valid in the an integral ecosystem logic, the logic of selection, ensures new families in a certain attitude of production, but ritualizing them in the other direction allows them to diversify simultaneously and then it will be the cultural impetus to get them on board for a year, watch Kuzco do a great ritual of seeds when everyone rows It is this lack of locating them, come to exchange them here with this cultural impulse in this sharing of knowledge, sharing of feelings, sharing of experience, everyone will leave seeds by saying to the core, to the heart, so already the heart is nourished by the convergence of a diversified population of seeds that come from everywhere, the local population is already benefiting from this possibility of diversification and each pilgrim who brings back his seeds in their locality and not able to have taken enough germs to be able to bring it back to these respective in the eyes of production, which allows on the one hand experimentation, the diversification exercise, but it does not prevent the continuity of your previous seeds, but you have to keep in mind a logic of dialogue of the ecosystem You don’t do, you don’t take what you don’t have, you see that’s my variety, my variety of my locality, you see, you have to get out of this logic and I, as ancient philosophers, asked myself this question, what’s important, we are in heaven here in a country where sometimes we don’t have enough to feed ourselves in our villages when we have had the pandemic, that was the fundamental question, what do we need to do, to produce varieties or to produce food, food, what should we maintain, the color of the corn or produce everything we can in our seed bank, in our seed house, so that we will have more plants, we will have more opportunities to feed and with my wife and with the family of the village, the The answer was quick on the most important thing is to give food and that’s what makes me in my head the result that the agricultural engineers of the university and the Peruvian war don’t understand that, by the way, we count the 4000 varieties of potatoes but we don’t ask ourselves the question of why are there 4000 varieties of potatoes, more than 3000 families, so you make varieties of corn, amaranth, quinoa and for me it responds to this this productive and productive paradigm, no, it’s an ability to do dialogue with the ecosystem and somehow make it explode into the possibility of life, which in itself we know very well those who have exercised the exercise of this world, the ecosystem will reject what it does not adapt by itself but will give its strengths and its possibilities of existence to what has its chance of existing, so what we observe in our markets when you have seen our markets, wealth already everything people who have lost 80% of this diversity today, let’s imagine what the village festivals must have been like 3 to 4 centuries ago, we may have had colors that we couldn’t imagine and is it finally when we sit down a little in despair to preserve the seed, doesn’t it open up possibilities to imagine that this diversification instead of the exercise of varietal partitions maintain these two Logics there allows us to amplify both in fact the varietal logic allows us to have a direct knowledge of the particularity and the ritual logic allows somehow to fill the heart of the seed company it’s the pleasure with which the grandpa told us that it was nice to see new varieties appear, you see it’s the pleasure of giving your tomato to your child and telling him it comes from the garden it’s On the other hand, these dimensions that somewhere, I believe, make the deep meaning of death to the earth of a name of an Amazonian, so varietal conservation does not prevent creation by evolutionary populations and one comes to nourish the other exactly, I have a pressure full of mathematical logic, you see, who can respond to your sense, to your way, to your cultural or personal symbolism, like the Colombian grandpa, why all the 7 years he was doing that, well this goes beyond mental control, you see enough exercise, everyone is looking for it, I think, tell me, sorry that my son is interrupted, I have a question about what you are saying, so you ask yourself a little about the vision of the agricultural engineers of the university with the practice of the peasants, is it a practice that is still really active today, the one you describe? there Is your grandpa Colombian or is it something that has been lost and on which you are trying to find and transmit both, no, what we are trying to do is to put our finger on this particularity of seed attitudes or attitude of raising the land and to put it forward, to spread it, to spread it, to write it, to bear witness to it and even to To be inspired by it ourselves in the exercise for me, it relieved me a lot to see that it was not contradictory when I myself in my field I sometimes saw difficult conditions to be able to have but seeds so it allows me to know when I have a seed that started by saying a hybridization course simply, I don’t reject it, I observe it and when I know that a seed is assured in its varietal logic I keep it and I want it and I share it but then I think it’s true that it’s remarkable how much it’s lost and when I was talking to you about the opposition with agronomic logic it’s not that it’s a cultural conflict from the Indians against the agronomists but rather in reverse, there is no conflict either, there is a conflict from the agronomic mental paradigm to understand this dimension that I share with you and suddenly Maybe the attitude a little involuntarily or voluntarily pretentious that we can have sometimes in academic training to believe that the peasant is less than you who comes out of the university does the rest of the work of the lack of communication between the fields and the university we have a privileged place we are as much in the relationship with the academicians and as much with the ritual spaces that few academicians have been able to gain A place therefore To answer directly if both, except that we talk a lot about this deep philosophical importance in the attitude of the seed company or the breeder in general, it’s the breeding that is in question, that’s the same energy involved in raising animals when you really go deep into the countryside, something that has been lost here near the city where it’s lost at an accelerated speed, the second anecdote that I I wanted to tell you who illustrates this well and who is a visualized in symbolic gestures of everyday life here there is a corn maybe Max you have seen in some house doors or in some house entrances there are corn that are deformed and it is corn that has three or four cuttings it is like Siamese it is Siamese corn where you have corn side by side or three or four sometimes even more Transforming, the more important it is symbolically in this ritual dimension, which allows me to unfold and no one explains it to you simply, you ask yourself, if you ask yourself what it represents, what does it represent, they will tell you that’s life, they’ll say that, it’s fertility, that, it represents abundance, people, really, it’s giving you time to land as a concept, because I’m telling you that, this vehicle, not conceptually, and So it doesn’t get into the academic book, but does it exist in everyday life, absolutely, even in cities, but it’s lost sight of, this gesture remains like a kind of anecdotal oracle in the very daily life of cities, villages and city dwellers, but in the countryside, yes, when you find that, it’s a reason of fact, instead when you ask yourself the question, you stop a little, you tell you as an engineer in Grenoble you find this and you say that’s different, I’m firing him because I’m not interested in that for sale, you see, it has no value, there, we’ve already schematized the production, in this case corn with a shape, it’s an ear that has the best possible tidy, it’s serious, whereas here it takes another, another dimension, I’m going to try to dig it up. This dimension and I share it with you and when you ask the question more pertinently we wise and wise that he comes here they will tell you that why it represents this of life because corn has made a long journey because somewhere in the traditional memory of orality and ritual they are not unaware they are not ignorant of the fact that corn has traveled that it was very small at the beginning and that it began to grow, that it began to gain in size of grains, in size of magpies, in quantity of Ran, So this journey they have well in consciousness so constituted conscious of the great journey of maize it proves that maize continues to travel it will not stop with our varietal logic you see who has a characteristic to ensure in your production if you keep a closed logic well suddenly you prevent or certain visibility this attitude of letting maize continue its let’s say cosmic journey in space and time is so at that moment this corn which for us in appearance is deformed for the people of the countryside it is like an attempt by Mother Earth to offer us a new form of life and suddenly it was a single one of innovation and diversity that does not break the habit of the form away from resembling a fear of the form that you ensure in presents the opening for the continuity of yourself It’s more like that, but you have to know that there are several dimensions, there is the spiritual nourishing dimension, that’s why each corn has an importance when you observe the ecosystem with this flexibility, let’s say that you are able to know which corn you are using for a ritual, which corn serves you for your family hotel, which corn is charged with a particular symbolic value, of connection with another person or another clan which corn you use to make the flour with which corn you make the best pies or your pancakes and which corn you use to make the soup that’s why you feel and that’s the same for potatoes and for holes, in fact everything is loaded with a food message, a symbolic message, a magic message and By the logic of raising merfolk does not exclude this dimension there let’s say immaterial the feelings are as important the invisible links are as important as our push varietal observation yes thank you very much and the question the deformed corn there those who have these little ears attached to the base are they only used for ritual practice so they are taken out of the field and hung or is there a Are they reseeding the grains of his corn or what the peasants who would like not no they like them for the symbolism but not so much for the crown of feeling them not how is it how is it chosen are they look like this they take so many clothes to show you can I change from the camera here I want to make sense on the other hand it cuts a little bit in any case maybe a little worse than outside no but look Do you get to yourself I don’t know if we see it I think you get better outside you are she I’m talking about but not that it’s called you drink or not we hear you more very well we can’t see you so you should come out of the house with the spike it’s the

altitude that ok it’s closer to satellites than us there are you see it see yes that’s the corn I was talking about And so did you pass that one It’s weird because I’ve rarely seen that’s what I was explaining that he plants it but if we could plant it I would like to plant it but it’s true that it’s so much it takes on so many symbolic values that always stays in the in a hotel in fact and usually either you put it in a door and then sometimes it’s time that ends up using it it’s renovated I’ve rarely seen that that he replants it in any case, but yes, he replants the stakes to Sarah, you see that, he doesn’t replant it, but a corn that is, for example, that has taken a mixture between a white corn and a corn let’s say red that gives you an ear that is half red and half white, that’s another kind of let’s say proposal of the ecosystem and the Misa Sahara which is, let’s say a mixture of two, three or four varieties in a single ear, not that they have several ears to stick together, it’s our symbolism to our our symbolism, but when you have a hybridization in an ear of several colors, this one, yes, it’s planted, there’s my rooster who’s looking at my corn with a lot of hunger, and I saw you, yes, I have a question, sorry, go ahead with the metaphor, in fact it’s that as much as the metaphor of Micasa and the symbolizes, how is the Hybridization is privileged to be sown as a new agronomic proposal as much as that of deformation and metaphor work above all from the sociological point of view of giving value to something that is deformed and that is proposed and beating from the food or agronomic point of view since since this are not reseeded, they are perhaps even set apart so that they do not participate in the gronie, but which participate only on the sociological level of the valorization of extraterrestrials, what deformations sacralize the possibility of movement and evolution in fact, in a certain way, it sacralizes and it gives a sacred value to this affective dimension because you feel like you are rewarded with a singular proposal in your field, so it’s like a gift that the earth gives you that rewards your gesture of raising the rest of your corn, so it may not have your physical body, but it will nourish your seed gesture, I have a question, Alain, it’s on the pragmatically that when you harvest the seeds, is it separating the When it’s harvesting the seeds for a food purpose, collecting the seeds that will go towards a spiritual side, towards finally you see, for example, on the seeds that are reseeded there every 7 years, is it something apart or is it during the collection of seeds that all these dimensions are integrated together, everything is integrated together, is taken at the same time separately, but If you know very well already I have a particular attitude I the 7 years old there was this grandpa those who each has a particularity by the way there is no kind of applicable technical bible that could be the general description of all the windrows but the common points are going to be this ambivalent relationship between the material and the immaterial the two relationships are intertwined afterwards in my particular case you see you don’t make a separation when I see in on the other hand, the rituals in the communities with for the Watana what they no longer have what there is is warehouses or storage places I temporary before moving on to the houses of this world you have you collect your seeds gradually me in addition to that I am few we are few here we take time to harvest and when you do polyculture but I don’t know how You do you but you have, let’s say you don’t have a harvest day, it comes according to the period of each plant and you don’t have a period where everything is harvested at the same time since you don’t have at the same time the fruiting time either, the period I don’t know for a chard it takes you 10 months to come out of the seeds and for a radish 4 months and a half or 5 months so this diversity different periods that you force the seed work makes you start to rest All at the same time, in fact, you go out in what you eat, what you laugh, you are read what you keep to offer, what you look at to exchange, it’s also another dimension because in your but you’re not necessarily going to make partitions, I don’t talk about the dimension of barter, which is also in place, the richness of your harvests and your seeds are not Simply your self-production but also the ability to exchange is also another dimension of relationship with other producers and other communities, okay you don’t just harvest for yourself you also harvest in order to be able to exchange with others absolutely but so it means that you don’t necessarily ask the question yes tell me so if I don’t have against it you don’t necessarily ask yourself the question when you harvest your seeds, for example, when you are radishes, they are ready for what will go one way or the other, it is, it is at the moment when the opportunity arises. rare hair, for example, to make a barter or to give a symbolism or that kind of thing that will be done exactly, there is once again, there is a dimension that for me it is still based on philosophy, we have been trained so much, so much, in the university side, to see partitions and boxes, categories that we sometimes have trouble seeing that one category eats the other and overlaps us, we tend if I tell you, for example, a chard, people will immediately say yes, that’s a category of horticultural plants, we will, we don’t necessarily have the spontaneity to say that it’s a medicinal plant, for example, whereas if you’re dealing with a child who has an iron deficiency attack and who suffers from an enemy, you’re see chard all of a sudden can cover a medicinal dimension when you do To give you an example and even a beautiful chard in a beautiful multiple garden can also be ornamental I use it ornaments in a mental way without preventing me from pecking at it a little and eating it you see it’s this it’s a nice side when you look at ecosystems the surroundings and not only scientifically you have an easier time seeing that there are several identities that intersect nature don’t teach us the varietal selection, far from it, if you have understood that the people in da are already one I would like to tell you that here there is no concept of God, even if in Arte, in all the documentaries in the world, they will say that we are the children of the sun and that we have we had the sun god, I can assure you that there was no divinity in the theological sense of the term here there was simply a natural logic to observe nature and the literal translation of the word we tend to call God in the documents of land is called where is the coast we could translate it literally as the great teacher of space and time is the one who teaches you that the space that surrounds us in a duration of time is what a farmer does is invest the earth in a certain period of time from the launch to the harvest it’s your relationship to the earth that will make the production it’s not a relationship of divinity or God as far as we can want to pray to the average earth he is aware that it won’t grow because you pray London he is aware that the Earth will grow if you read yourself to it deeply from the gesture of throwing, it’s until the harvest, so it’s the Pachamama, it’s not really a goddess of the earth, no path, but it’s the very concept of the earth that connects to you in time and space to be able to give you back what you have, you gave it the gesture, the seed, the water, so it’s rather in a relational logic that I was telling you at the beginning that understands it, it makes sense, that’s why it makes sense because the ecosystem is like that, because when you work in your vegetable garden, you don’t really see the lettuce getting caught in the cabbage with the radish growing next to it, it’s up to you to do the work, to see who poses better, with whom, but nature doesn’t argue and doesn’t compartmentalize, in any case, a agronomist an agronomist likes to say and it’s up to you justify these machines and its mountains of pesticides they want us to believe that without these products and supposed machines there are no possibilities of an ecosystem but the Amazon is the best example of the ecosystem that of itself it finds this logic of weaving so I think that the low men have learned to observe nature and to see that if you see which ones are good time And which ones don’t get along well well if you can dance with that and you can invest in this ecosystem, what better way than in a friendly way, it’s by mathematical logic that you poach on diversification rather than on varietal compartmentalization, nature doesn’t teach us that, our scientific logic of wanting to make selections in the varietal sense responds to 25 centuries of Growing rationalism, we may have had a certain habit of organizing our knowledge into formal categories thanks to Mr. Aristotle, but I think that it doesn’t really adjust to nature itself, it allows, but a certain classification exercise, and I keep this method, this methodology, allows me to have a logical vision in my seed house, but I assure you that the multiplication of the house does not rest On my ability or my wife to classify them, the multiplication has gone from 60 varieties of seeds to almost more than 2000, we have lost control in fact of our little house, of this world and of classification, by placing I simply assure you, we have multiplied the seed and the genetic possibilities we share them with a certain logic the more you have you keep an ecosystemic, relational sense and you apply it in your social and cultural world, you understand the world in suede, even it won’t surprise you, the logic of the Incas, the Incas knew how to give the best results, it’s we are one of the first seed centers, but I think it’s not a chance as the current scientists say, ah what do we We are lucky to be in such a fertile land by underestimating a culture that had 7 philosophy as in the meantime believing that everything that was before was less good than what was modern no one has put their finger on this logic again nor even less in what way we can learn today to recover productive attitudes we have given food to all the ancient peoples that at least the France doesn’t disagree, the gendarmes knew how to feed everyone, there was no famine and that’s perhaps the originality of the suede world

compared to the rest of the world and that we could well offer, I wanted to come back to the systemic logical damage of the conversation on evolutionary populations, when you talk about these corn crosses that are valued, it’s still in opposition to this tension with both, the two existing systems of those that are maintained in varietal purity and those that flow, crosses that offer new proposals, but I share what I had seen, she did not go to the floor of the SPA when she saw that while I saw in the valley the maize that was grown or the white maize was grown, but in a single plot next to it was grown, the my zone or the red corn separately and at intersections there were crosses that could be used devalued but the basic logic was still to maintain this diversity by sowing them separately on the other hand potatoes and this is not the case everywhere but it was the case in the start-up package where I was surprised to see you that there the potatoes were no longer a purple battlefield, a white battlefield, a red potato field but that all these apples of land were sown in a mixed way despite the fact that they have different uses from each other and that each one does not have to tidy from the other to tidy from the other made that you saw to the flowering which has all the diversity of flowers of colors and that the tombolo knife the fruit of these potatoes was reused to reseed behind dynamically and continue to create all the time of the novelty so there for me there is something that is different which is about the potatoes are sown in mixture so although it Sybreed not directly as a tubers that still allow you to preserve the diversity poster harvest on the other hand the desire to create seed of the seed of tombolo hillsides which serve to bring diversity and I would like to know if you have others to what extent you see that this methodology of making potato seed of the potato seed is diffuse because I I’ve seen it very little in Peru except in this case and then to see are there other species that keep this logic of being permanently put together to bring the multicolored side you see like corn that would be about multicolored is kept multicolored is it also exists in your suede look this this selection trajectory yes yes yes quite quite but as I tell you there is it is difficult to grasp the concept even if I’ve been in community immersion for 14 years, there are things that are not necessarily visible, they are a volume invested in the daily life in social and cultural inertia but which are not necessarily stipulated somewhere it’s I don’t know if you remember me I want to talk to you about the implicit there are things which are implicit in the social and personal gesture when you have all these rows of potatoes that are mixed one of one from the other 3 of our after another time the first and then they are totally mixed at the time of harvest, you must know that in the logic of ancient communities like in those you saw in the Parc de la Papas, it also works Like these same rows, i.e. the work fan, the trad work activity will summon all the other communities in the vicinity and will work in one of them. the other field in the other field and they will still rotate as social four and these moments of collective work allows them to mix this somewhere is there is a link with the very result of the mixing of these potatoes symbolically speaking when you go to harvest them you will see mountains of potatoes mixed with mixed humans and what are they going to do these mixed humans they They are going to sit down with the potatoes mixed and they are going to share a food that was telling me about ratatouille as a symbolism of the mixture, well, that’s what we call coke, yes, it’s this mixture of all the soups that everyone brings back, they’re going to eat together and they’re going to get mixed up to do it, and then they’re sorting through the soups, talking to me just now, our friend, they’re going to say to each other, good guys, the small seeds the rituals the potatoes to freeze To do the freeze-dried is done or in two times sometimes on the session but it’s done in the family that’s how we can understand these dimensions were real of the concept it’s difficult to compartmentalize it max but it takes a lot of space in the conservation attitude because somehow it allows you to ensure when you share your seeds me for example just by doing this gesture I kept seeds which was very precious but as I changed ecosystems you saw my new space under construction I went up 400 meters but at a crucial point where the ecosystem changes abruptly and we are in altitude conditions the hen and I can no longer produce as at the bottom he the fact of having given but seeds to my family according to Sierre who have networked me who have i my bio cultural ecosystem so that I don’t worry about having lost some seeds in my in my failure to adapt in my new in my new my new altitude sorry in my new biotope system that I don’t know I can continue to explore but I’m relieved to tell myself it doesn’t depend on me now you see the seed it exceeds my own gesture and I know that the one I lost well it’s Charlie, who has it, is Lucie who has it, so I can always go and get her there, just in this detail, I can tell you, there is a relief in the social gesture of preservation, the identity of this seed does not die less, nor does it depend on me, that’s why when you, I think it’s important that I explain to you, that I share with you, the important thing is implicit detachment in the breeder Robin, these people who mix these potatoes in the park they’re not in the process of controlling nature, they’re not in the process of that, you know what I mean, of the provisional, of taming it, but rather they’re in the process of taming it, they know that no Chama has made me a beautiful work, a beautiful magic, so what they do is know which potato, how it grows, and he mixes them as if he were making an alchemy with it. the land so they are not nor unknown without ignorant but on the contrary he plays he dances they are in relationship with Pachamama so he promotes the multiplication of seeds while ensuring varietal populations as you said when you have large communities that invest in large plots of land and you have the variety of white maize that overlaps with or that rubs shoulders with the variety of yellow maize and in the middle you have the hybridizations that will take place, the populations are so large that you have on both you ensure there you see you ensure the seed of the white of the seed of the yellow but you have not you can reject the hybridizations that are bordering what we have rather lost more than that is that again it is true it is the family symbiosis of the families of plants that should accompany the white corn and the yellow corn at the same time you see the A thousand steps or the real czakra is the white corn, it’s next to the yellow guys, but each of these corns has a support family which must have been a Fabaceae, a cucurbitaceae, you know, you know this equation which is not restricted to a trinity, it’s a trinity that can support a multiplicity of varieties and species, once on my little garden downstairs, we had tried to make a mega 1000 straws we had managed to grow with Success, about thirty varieties in not even 20 square meters and that was it, that was it, it was the possibility of doing it, but if you keep in consciousness what today we call agroecology or permaculture, that is to say the broadest awareness of the ecosystem, and you try to have a positive impact on each of these windows that determine the ecosystem, the arrival, you can come to us by a scientific logic as we do in the West and a century later we end up with what we call ecology where you can achieve this while connecting directly to nature and we observe it very deeply, eventually you arrive at the same result, that’s why we are, I think, at least 80 years behind you technologically, but I think that our gaze must also be taken to regain our identity It is to know that we are still 1000 years ahead of the ecological curve to recover this cultural relationship, of community, communitarianism in suede, makes us say that, for our part, doing the work that we do on PEP’s, on evolving populations, cannot go without a work of collective dynamics, human as well, and that it is the mixing, the human diversity that leads to hybridizations, the dynamism of The interculturality and plants that they say make pep’s on their own is much harder than doing it collectively and I think that this is exactly the message that we are trying to make transpire in the scene your resistance to the event that everyone brings to the international level of seeds for a mega exchange of seeds of richer cultural reality that allows everyone to leave with a huge genetic potential in their hands and lots of new friends with whom to then share the results exactly totally agree with the essential facets but you see from this paradigm unfortunately for me that we have to go beyond a partitioned or hierarchical paradigm that makes us at a kind of the level cited to choose a single direction of reading it is those who symbolically do fear in immigration we were also talking about human populations who travel if you believe that the arrival of another population is the synonym of the destruction of your host population we are fucked up if you know but if you believe that there is a paradise where the population is the local identity is not destroyed but enriched by the other and we must keep an already bilateral sense because it has to work in both directions obviously it is this paradigm that we must share a paradigm of not ambivalent but ecosystem it is to relearn from nature what we shout loud and clear all permaculturists is to stop seeing weeds where there is not only There is no bad thing, there is nothing bad in an ecosystem, at the level of a vegetable garden, it’s just existences that we don’t want, maybe we don’t know how we can use them, but we can try to have a certain aesthetic sense in the vegetable garden, but nothing in itself is bad, we can rather give meaning to the structuring of the ecosystem that shelters us, that welcomes us and why not do it with love and gratitude what could be better than a spirituality linked to the natural observation of nature itself no need for articles I have a hard time finding gratitude to dogs so that invades my vegetable garden anyway bah it teaches you patience at the moment I must admit I could come on the subject I still have a really very very pragmatic question is that in what I understand from what you say and above all What I see as a bit of an opposition between our Western practices and the continuation of these practices and its ancestral rituals is a question of dynamics, in fact it has remained frozen on something, on the one hand fixed and on the other side of having the dynamic, and I would like you to explain to us how it translates very concretely in terms of selection and decent choice, this process, this dynamic yes as I tell you each one We will make the choice of our seeds according to our own criteria Yes for you for example for you personally I am doing as I have already learned you choose the most appropriate individual with your criteria of expectation of production so that you start to look for the multiplication of your population according to the pre-selected criteria after me I tell you that what I have learned is that at I don’t have any more seeds somewhere I keep it anyway if I won’t necessarily have the time to sometimes I end up with so many seeds and varieties ah yes this one I’m going to try it’s there I’m going to try it but I don’t end up with the quantities of varieties in their house I don’t do that, so there are always people who bring me new varieties that I keep and so I can’t keep them all, so when I exercise, to keep a variety that before I wouldn’t have selected, sometimes I can observe them, sometimes I can’t observe them, but in absolute terms, I try to have a logic of Characteristics I don’t know if that’s what you’re asking me as a question, it’s the characteristics of the plant that will determine but the seeds and or in any case my choice okay and what are your criteria what you were talking about a pre-selected criterion it’s going to be what it’s going to be on the taste it’s going to be on the la of the 16 of the plant a little bit of everything I think but as I tell you Tell me if you know that despite everything I’m not going to have the characteristics expected of a certain plant, not at the same time I’m going to reject these seeds, I’m going to keep them in a separate part of, let’s say, my mental classification of seeds, but remember that I don’t sell anymore but this Mans, I don’t work in that logic anymore, so I

don’t have a constraint, let’s say, a particular expectation to see, I observe all my possibilities in this piece and I keep them for myself, for my family For my ecosystem, but if I take the example of tomatoes, you’re not going to keep the seeds of all the tomatoes, there are some that you’re going to eat without having previously taken the seeds, but for the tomatoes that I don’t grow anymore and it’s true that I have my head in the altitude, I can’t produce my tomatoes like before, I don’t have the conditions of the circles that I would like to be able to do but that but for tomatoes for example you have enough population of tomatoes when we looked at it is rather there the mother you see the fruit sea that will fruit, sea, which will determine the characteristics, size, colors, flavors, everything that mentioned I consider all this for the seeds but you see keeping the tomato seeds in my head it has nothing to do with keeping Tal seeds or for example the high altitude lupine, the lupin that grows here okay ok so I haven’t I can’t tell you that this is what I’m trying to maybe share with you we don’t have a seed logic or a look asked a question sociological of acceptance of other peasants, for example in the community, there are the custom of buying seeds, still exist, coexist with Otto’s, seed production, currently, even now, I would tell you that it’s the same, it’s the biggest, most of them now buy the seed, it’s us, I’m too ready, the city, our incidence our little community family network was launched so we know we came back we came back to keep our own seeds too with our encouragement who are who are here what have I seen keep like this Mans sometimes it always keeps the darlings not the series that is to say a variety of corn a variety of tubers the tubers they keep that where they keep but radish the tubes horticultural products, they don’t keep anything anymore, but so my question was related in France at a time that we can say that you know very well for the others, so that you understand Kokopelli when they celebrated their 20th birthday, I think that’s what it does, in 20 years, they went to party in Cuzco and it’s already been 10 years and it was Alain who was a the main welcoming organizers of these international meetings of peasant seeds organized by Kokopelli so that your Captier the link is so that knowledge of the places and of Dominique of the Kokopelli family Kokopelli for example in the French professional environment currently they are very much criticized and I was the first to do it too when we set up our seed house the first reflexes of farmers we we don’t know the amateur gardener, the one who does this for fun, the professional who does this for our lives and those who the professionals who said ah no you’re not going to make yourself coco Pelli, you see us, it’s the reference when you want a subject, he says I work, ah you’re Kokopelli, you see, it’s the reference, it’s located, it’s a spectrum of very large people here, of amalgamation and individuals too, they are but beyond that makes it one of the big the site that was made by the professional world of Kokopelli was that you buy a variety and that what you put in what you put in there was not 100% of what is supposed to be the variety because there were nettles there were things that were not expected in there because that was what we were releasing it was not square enough it was not homogeneous enough today it is precisely to try to value all this all these bastards, what all these all these all these crosses, but it’s good, we feel that culturally, especially in the professional world, there is an anti Kokopelli which is based not on the fundamental and interesting work they do, but on the fact that it is not up to the requirement of the expectations of the professionals on your varieties, is it to see, it is to make this kind of parallels to try to get around the question of animals it’s acceptance and practices in the crazy world you know you in the industry rural of which is the name of his village, where he is, the community where he is, south of Cusco, well, of the valley, what to say to himself, what is it, when they buy seeds, they have an expectation on this varietal purity as well, or if they buy a yellow maize and that inside there is no vibration, is it perceived as a lack of quality? no, not at all, but it’s surprising, in fact, you point it out to me and it’s true that when I remembered, but I have more relations with Kokopelli, it’s been a lot of years, but it’s true that I’ve been at the reception and I’ve been a little, but as a Peruvian I’ve been summoned to be part of the team that organized and my relations already with Kokopelli, dad, with Dominique Guillet, have been very tense even quite conflictual for a little the character we can close that I felt but then I was able to I was able to understand why it is like this but it is true that when I received donations from Kokopelli of this Mons I also had this observation there ah yes it’s normally it’s Prado sunflowers and I ended up with multicolored dice you see and but it’s true that I didn’t feel for example ah it’s a shame it’s not the quality I expected that Go into the other mental schema you see it’s great it’s I expected this and I had the surprise and it’s to tell you that I learn from the people here they will never see this this expectation there because I think we are we have millennia of surprises from mother nature and so we wait with kindness for surprises but but that doesn’t prevent me from being able to imagine a system For the case, it’s the case of saying it hybrid between varietal logic, because all of a sudden I put myself in your place in what you’re telling me, and it’s true that in Western logic, in more scientific logic, if you offer something, you have to ensure what you offer more than refer me to our attitude, it’s more if you say that it’s that must be it, so we should put it in, I’m not sure of the quality of my seeds because I operate in this logic and suddenly problem solved, but I think that we must, like the grandpa I was talking about in Colombia, have the two very clear attitudes to go a little further in this direction, you see, for example, what is going on? would happen if on a farmer who collects or buys corn seed and if in his field instead of having an exception of your corn there with two spices in bed there your Siamese corn that you put to the It doesn’t matter, it was half of his song that ended up like that, for example, so instead of having it as a gift of diversity and seeing the path that is still possible for corn, in fact it takes a direction that is not the one he has, that he ultimately wants, or is he happy to have only specific examples, I think he would be, he would feel that it is him, he has been blessed Gods because you would see it as the maybe genetic transmission of corn deformed but the oil would smell like I was superb recipe the corn you showed us and that way you will have eaten it like that but it’s not it’s not the case I don’t think I don’t think so I’m not going to try I’m going to try I’m going to try it seems to me that we had tried about ten years ago but but I don’t think it produces a terrain of that I think that anyway even if it would happen that he doesn’t eat it I think he would end up being eaten there are no other houses as I tell you I know more annoying so it’s rather no he didn’t lose use because that corn is generally abundant corn so if ever there was a crisis it would be a corn to eat, international meetings organized a little bit each of our sides, so you are your gaze, you too are questions asked to complete the interview a little the exchange, you have the microphone in fact I have a double question, do you think there was a drifts over hundreds of years in a towards a simplification or a varietal conformation, where you live, in the communities where you live, a drift that would be spread out in particular by the proximity to the Western mentality that would have arrived in time, that’s a question and the other is still the air, it goes, it shifts in Europe, it’s not you can also make the assumption that, above all, modernization, industrialization, so before the last 150 years, we didn’t have to Something that was of the same order of what you talk about, what you, what you sweat, what you sweat too, what I thank you because really, but it makes me feel relatively at home, when I hear you speak, it makes me really happy and that’s it, is there a drift, are you thinking in Peru and around it, towards a Pro-Form, do you imagine that 150 years ago in Europe it looks the most like what we saw in the fields at home today or before, ah what a good question, yes totally totally to answer the first one but the two are linked the two they are very linked look in my village we are barely 20 km from Cuzco but I know when I arrived 14 years ago in my community it was the first peasant community still traditional outside of couscous I saw your image I freeze you Thomas are you still here I am here hello do we I hear me I’m happy and I’m here ok well I was telling you that we are 20 km from Cusco and here I have I settled in the first peasant community the traditional structure before the couscous spread and arrives at the border of my village So here, when I arrived, I started asking grandpa, grandma, we were producing two generations ago, we were producing about 60 varieties of potatoes and about fifty varieties of maize, a little less than 5 years ago, today I assure you eight varieties of potatoes, 8 to 10 and we produce no more than 5 varieties of maize, that’s to tell you in two generations, like what it diversifies diversity is going under the carpet in two young generations we have lost about forty varieties of corn it’s about fifty varieties of potatoes it’s huge in my village in my village is already reproducing a dozen shocked not shocked potato because of the very important archaeological park that there is by the way, it’s a whole laboratory to visit, if one day you come, I’ll show you why it was a laboratory that explains everything I share with you, that allow you to adapt species, varieties on the attitude

with gradual rises, it’s part of one of those sites, what it’s called Murray Murray is pretty much the same logic but aesthetically it has nothing to do with it, it’s the same logic adapted to another topographical and geological configuration but it’s the same logic to have a dozen 13 terraces that go from a cool temperature a temperature more, how to say Hatier says by the confinement of the small valley and you have a morning exposure and a late exposure perfectly aligned which allows you to have exposure to the air of at the end of the afternoon, different altitudes, all watered by rivers, a case it’s super pretty, it’s great, so that’s why I’m explaining to you to make 12 varieties of Chinese and today we accuse them and we had at least a dozen varieties of almonds and today we produced more so to answer Thomas that’s the nourishing speed of genetic and biocultural destruction that is happening today Nevertheless, I also believe that since the pandemic, there has been an effect that, even if it dissolves, it is diluted a little in the usual recovery, there is an awareness that was taken during the pandemic, when we had the crisis, the communities realized the capacity for self-sufficiency, the strength of view, the good life, the good life that we had, and even we almost came to wish for the continuity of the allowed for a long time because we felt that we were living quite special moments, you see, all the crops had remained in the community and they were used to selling them and so we sell them in they bought industrial food and as a result, he ate less well, you see, the fact of the pandemic, our inmates, made that the whole gang of livestock and agricultural production stayed here at the There was no lack of work because we had to plant and food was not lacking and that’s what I’m taking the system I’m talking about at the bottom, it’s strictly functional from the production ecosystem, obviously the seed is at the center of all this, that’s why, even if we have the production force, my job as a researcher is to put the seed back into this ecosystem. dynamic there that is still relevant and that’s how I think we have a chance to get out of the crises that that make us succumb every year, we don’t get out of crises because the people of the capital don’t understand this production capacity of the communities, they are in a unidirectional logic and so they don’t understand the food production potential that we have, I don’t know if that’s a bit of an answer to your questioning here, after the other question, it’s more speculative, but it’s not the reversed gaze that on the West in its drift to the fields in its drift with the invention of the word variety even in Europe which is documented by industrialists 100 or 150 years ago after the guy I think you see so I think that time would have been thought that what you are talking to me about in a kind of conflict between the West and the traditional world And I would still like to tell you that I think that the world, this conflict is not based on the traditional man or the traditional woman, it is in Western science itself, there is no conflict, unless you know that you feel that the exercise is to make a choice between one and the other, as we said earlier in the reflection on immigration, if you come out of this schema, the problem, if there is one, if we had to determine a problem in the West, I think it’s to have lost sight of the connection to the earth, but it’s not to believe that it’s something we have to fight against, it would do us good to have so much technology, so many Western possibilities, but without losing sight of the fact that the center is neither technocracy nor a concept, but it’s rather the ecosystem of itself which must be its and in that moment I think that for the traditional communities it would be rather good contribution the West the problem is not in the West brings but in what the West does not see I have a complementary semantic question the word I am bicultural sorry yes we have a little bit max I didn’t hear I let you finish your sentence and I think after I tried to come back to the sociological dimension so you ask me the questions to the max myself I am for example bicultural multicultural but I can explain it from my suede side, my French side, my father was French, I was bathed, I studied in France, I stayed 12 years in France and I am grateful for what France has given me and I feel a great love for it, but to share something with you and of the order of the heart, when I was, let’s say, in the aspiration, in the old mental marketing, to tell myself that you have to choose one or the other, and for a culture like mine, where I am told if you have to choose between being an Indian and being a Frenchman, to all of them, pushing me to want to choose that I am French, and they want you to believe that you have to be on the Western side because it’s validation of the individual and it’s the validation of the pinnacle of citizenship well there you enter into conflict and I don’t have you well in my heart to be frank by wanting to be French I was entering into conflict with my side in suede because the mental structure conveyed somewhere by our western energy and to make a choice and always compartmentalized remember we go to university to the only version things and if we are taught from a very young age to choose unique versions it’s complicated for people who have a multiple heart likeChamam who has a multi-heart, it’s complicated to have a one-way street, so how did I solve that was by not telling myself I’m French, trying to understand my side in the bath, but by telling myself I’m a mandate who feels the French seed in his heart, it was very simple, having an ecosystem heart is wiser and smarter to become a technician of the earth, a technician of the earth a semantic question, the word variety in French, what Thomas who comes said, which has a meaning, we which is very legalistic, what it is defined by very defined, homogeneous things, in Spanish, we will say valerian, questions how is the etymological root if there is one of the word that would be the equivalent Variety time, I’d be interested in leaving but it’ll confuse you, but I think we’d talk about family, and even if in Western taxonomy we also use the word family, but it refers to another taxonomic category, here we’d talk about family, you see the family of messages, it’s always an idea of relationship, you’re going to say, if you have to translate into Quechua, how many varieties of corn do you have? see this question what is the word that used for I asked we have already discussed with the wise men this theme I am unfortunately not a great technician of Quechua I understand it well but I’ll tell you what they told me, there are no words to say that, it’s a way of compartmentalized that doesn’t necessarily correspond to the heart of dwarf men, they’re going to talk about always a sense in relationships, you’re going to put it in a kind of category, they’re going to put it, the category is a box with a name for them, the fact that they’re together, it’s not because you put them in a box, it’s not what they have a link, so the term that I am that they would use would be family or community, as for humans, it would be a community, how many communities, so no, but I, because I think it’s a net without Thomas in the interviews, to go through the side of language that can say a lot about the relational mode that has totally totally because and it is important that you address which is in the terms because often on the Western side we tend to believe that we use the terms in the same sense and often the traditional populations add a dimension to them, as I tell you, affective to each concept, there is a dimension more affective than underestimated, this is the question you ask me, is there an equivalent that I am to, for example, refers you directly that there is no conceptualization of even conceptualization and this conceptualization is replaced by an affective vision and your lover as I tell you for example when I explain it to philosophy students or foreigners who come no-nose, I said at the beginning we are thinking subjects and we are going to think the stone that is thought of, the object it is inanimate, we exercise the action on the object, the seed somewhere we will put it in an object Animated, because it doesn’t move, it doesn’t have, it’s not animated by a muscle and a soul, so it’s an object that is thought, that’s passive in its relationship with you, whereas we don’t go to see, even if it’s the same situation and you have the same seed, what’s on the table, the traditional from the outset, he doesn’t see an object, he sees a subject, that changes all the pockets, it changes the whole approach, I think that on the other hand, all those who handle these seeds, well, who sows them, nurserymen, countries, farmers, etc., even as Western as they have, they have this approach, what is not an inanimate object, the seed, well, there is me, I see when, for example, we the first conference I attended, that Max did, he started with distributing a seed to each of the people and it is because in this seed there was something that was not of the order of the inanimate but that this seed was the bearer of a future and that it was not an object, so I think that all those who handle these objects, well, it’s this good thing, they are aware that of this, what it is, you’re talking about a microcosm that is ours, Sophie, but it’s exactly just in the world, we say, not only in the European legislative world, but we say the genetic material, nothing but the use From the word material presents it as something dynamic, each or every farmer can find in it a sensitivity and a link, we can have echoes of this relationship but I think that it is globally in the vast majority lost and it is the seed it is an input like any other for many an immense majority of growers absolutely fireworks that make genetics I think there is it necessary when not even forget this general shape not that it’s the majority and I think that there it is South is there that resembles in my opinion a lot because I would project on the conference of Saturday, October 5 on the online Cosmo vision and this relationship to the seed Alice we had would you like to see take advantage of the end of this shared moment to see with Alain a bit like organized on the organizational part enjoy being together to imagine how we’re going to do the Saturday conference with you I just have a micro incise to make beforehand to make the bridge well I find that Alain for those who are part of the group pep’s there you confirm us more an intuition that you don’t confuse us than that you put us in confusion that’s what I mean through that but just echoing in resonance is that what appears to us is that practices emerge within the Western paradigm and that are carried and that are close to those you talk about in the fields and that are carried by lovers and that’s what I want to make ring is and the loft cover and the check to

Elijah it’s people who are invested with something that goes beyond them and it transpires this emotion, this joy, excuse me and move on, the satellite is gone of something you look like an Italian you are frozen like an Italian and I vocal than an Italian yes Alice it would be cool to see a little bit of the articulated movement because it can also go in all directions but we put it on we press play and it does the same thing to us as the vision May 5 we recorded the video we just have to put it after it depends on who the audience is well it depends on sharing you would have recorded not maxi no I can record after the The part that talks about the importance and the surprising thing is that the hotel, far from drawing a kind of theology, shows how a course to connect you to the forces of nature, to produce seeds in bulk, is a hotel that shows you an image to venerate in quotation marks, but at the same time you teach workshop to your ecosystem so I would have liked to talk about that, especially the link to the I imagined making an introduction to the Celtic culture already to make a bridge between the ancestor of the place that welcomes us and our Ancestra to talk about the same path that there was between the vision of the Celts a few decades ago in the academy where we totally underestimated the power of the ancestral culture and that today Today, archaeology, there are fields, evidences that prove the opposite, that’s why, to answer Thomas, I don’t think that the West should learn something unknown, but if you call it intuitions, it’s because I think it’s reminiscences of a thousand-year-old culture from your country and which has rather resurfaced, is in the process of coming back to the the land that welcomes us no, so I wanted to start from that, from this relationship with the ancient Celtic centrality, it passing through the Romans, we come to what we have today and we too, and in the digging up, in the unearthing the millennial knowledge, there is the connection with you, as I didn’t answer the fact to a question that your man had asked me, what I thought the West was like that before and the answer is no, just at the beginning of the 20th century, my great master that I followed in France who was called Claude Bourguignon, he explained to us that at the beginning of the 20th century there were 3000 varieties of apples on the French market, so to tell you that diversification is not the result of the modern avant-garde thinking that we are, we may be good gardeners who are in the process of recovering seeds of thought too so that’s kind of my moment can sadap I’m thinking of a moment in the amphitheater and at that moment, if I think better, it’s going to be more, maybe a plan to show photos, rituals, of this lack, that you see what it looks like on the spot, while on the garden, I don’t see how I’m going to show with a laptop or a TV screen that we’ve already done before, but it can be translation, the translation it also has it’s important that your words can be understood when there are plenty of people who speak Europe, speak French, love cancer in the body, it’s not a big deal, on the other hand, in the amphitheater so you don’t have to do it, and in French, then in English, I don’t know what your name is, it’s better that you can do it in French and that people have the headset and the translators, we’re not going to call them in the field so for all this spiritual part we do it we will do it in the amphitheater and that way I can already plan to imagine a visual really make the trip visual with the least possible text and that it allows translator to be fluid you tell me an hour of class too long no no no no no no it can be too little it depends it depends on the point of view we will see we have to redo the score but we can finally we will be able to have a little of what we will have the ability to it is just to have an idea of how to organize a presentation if I have half an hour and half an hour of discussion if it’s 40 minutes and half an hour or 20 minutes of discussion or if it’s an hour to present and maybe we have after half an hour of discussion you say you feel more comfortable with this basic structure we can try to Anka in our big program of the day by starting with an hour and a half presentation and the discussions, but obviously I think I imagined in view of the foreign and international public, I imagined myself pulling the string of the universal side of the reflection on this side of tension between our ancestor and our modernity which are always in precisely split, and our exhibition should offer a kind look knitters of these two impulses instead of making them enter into tension, we are going to propose precisely there a diagram of cosmovisions that it is kindly linked so it should in my opinion my intention in any case that it resonates in all the populations that will be present to pose a theme of recuperation and that will not be excluded from a beautiful the map of the Undine culture and a particularity of its own, but the reflection simply goes beyond the fact of learning how we live in men, that’s what seems to me the most interesting to share and the seed will obviously be at the center, the seed is the and the family who becomes aware of this because the seed doesn’t go by itself and if you have one, there is with it. a port, we can start from the structure, an hour and a half, an hour of conference, half an hour of questions and answers, a powerpoint, so on the first hour, in this case, we need to see it, far from being possible, early enough in the last week for us to integrate it into the PowerPoint running of the day, so that everything works, the language, you speak, you express yourself in French because there will be a majority of people who will speak French even if there will be Spanish speakers but Spanish speakers will not have you through the translator Okay and but there will certainly be more French speakers than our crazy people say, so much funnier French, a large majority of French speakers, especially on that day, so you have to express yourself in French and then we leave the room and therefore have if because there will be another conference that follows one another rat in the place, there will be things in parallel because in fact we are already going We will be 400 people, there will be in addition to that the public who come that day, so maybe two, three, four, five, more and more, the amphitheater can accommodate 200 people, so in fact there are things that are done in parallel, no, but I understand in our international continental seed meetings, it was the same, you have to do activities, talk, I imagine, simultaneous, and suddenly after the idea I didn’t think if it’s ok for you, no, but it’s that the people who have participated in the conference you’re going to give, there will be some who will follow for the dance workshop, but others who won’t follow and there will be people who haven’t seen your conference who will come to the workshop, it’s that it can be open and if you agree, in fact, in the rooms that will be open to you, which will be in the amphitheater thanks to Thomas with Sophie also we are organizing one of the the ability to film what is going to happen and so it will be achieved the intervention will be filmed encapsulated in a video and also formatted a podcast to then join the 25 different workshops that will take place and conferences that will have in parallel those who could not be everywhere in both and on top of that sharing it beyond in French and English in the rest of the world great I can ask you a little question, oh it’s a request, listening to what you’re saying, are you perhaps going to plan to make a final publication material, maybe a CD or have you thought of a publication thinking exclusively about us, what can we come back to share this meeting with, for example, my community, we would very much like to be able to represent it here in our community in the community hall And to be able to invite the peasants and be able to present as a representative of our communities also in return, have you planned something like this, so on the one hand, there will be the videos that I mentioned to you, as well as the podcasts, so in the French and English languages, but with help that can be translated afterwards or subtitled, for the moment we don’t have the budgets for subtitles in a paid way, but it is also possible to be able to pay them transfer them behind and so in fact the goal is to have digitally like on a web page what happened video and sound, if you have PowerPoint we will also be able to add them and link them with and if the budget allows us and it’s to have a final publication that is not just the publication for the donors for those who have financed anyway is mandatory to have one but it is a report that allows you to transmit a summary of the content the videos will give the raw version the hundreds of hours of conferences you accumulate but it’s great in a way it’s like a library as Alix said things work on the whole but must work individually me as the head of the seed network in the East Waco I can go to a community and I choose a equipment or the other to share not necessarily the whole so it’s always like a palette that can be another layout it would be great frankly for it could be for everyone the same the use back so how what can’t travel because it’s expensive that it travels through our word in return Alain’s integral thought is done even in language you saw Alice he takes the Alice of the first name and the X in the last name and the fusion and that’s Alice, I was in the Celts, you see, Asterix and Obelix, and Alix, I’m going to talk about that, I have to thank you all, I thank you very much, Alain and see you soon, thank you, go ciao, Thomas, Sophie, you to the intervention before we talk about the dance part with Jennifer no the police I leave you with Jenny I take advantage of going to the toilet for a little while because it’s okay for you we start to have recurring needs here right away and I leave you with my charming and I can’t talk too ok there is no entrance there is everything included You have taken over the session for the mass define and the presentation of the operation by the poner the traditional as the fever and the sensation there is that the form and communication is an election we do not have the state of local administration He knows the park for the apparatus the feminist women’s associations and there is the waiting moment It’s like the fiesta process I do through Sophie, you got it, I didn’t understand everything, not production at Alain’s conference and that on the work that founds as in the image of the rituals of the rituals that make it is before you start talking to be able to give a demonstration of dance, ritualization that begins before the conference and he who closes it after and by chance conferences and who poses spacious he murders and his poems for the walnut feet spassion amphitheater globally that with what training climb by a black or isn’t it and it has been his place and company sorry you can go back to our conversation on corn

from earlier when you asked me the question Sophie, are you surprised if you ever find that half of your luck gives this corn but I was telling you not necessarily because we have a culture of welcome on the other side and of the novelty, let’s say, I think that what she proposes, Jenny, at a time when there are so many seeds in the world, I even have some that will come, is also to make a dimension of like ratatouille, to make a moment of creation of which she is very skilled and very, and that’s what we work on with children and with the and traditions are formed like that, it’s from maybe offer a moment of the creation not only stop on the side in da but how the side in da grafts and composes with other cultures and perhaps it could be a moment of creation between the dancers who will be invested in this moment of exchange of dance with Jeanne words integral Socratic trials you like the process that we know of the goddesses Carignan soon of the device that we had this work mask on YouTube You celebrate the mixing of cultures through a traditional dish that is made at the solstice festival but that’s what surprises you to the max and friend is that beyond the particular structure of the traditional plaster of the interim do you gesture all the cultural gestures in suede are structured like a picot like a very wise to tell you that it is always a reminiscence of the observation of nature of which we were talking at the beginning, nature knits all existences, music is knitted, ceramics are knitted, dance is knitted, kitchen dishes are knitted and until today in the Amazon again and that in the Amazon they haven’t lost when you go to the remote villages when you come next time we’ll make the caravan you’ll see all this you’ll see how the families say that again a the baskets to go to the cultivation field are knitted with wicker or the equivalent of your rose bush the hats the clothes are knitted but the families knitting roofs knitting the house they say not we’re going to build a house he says we’re going to knit a house the meaning is deeply rooted in culture for millennia on the notion of knitting Marie I know her hello Marie she’s the little sister Yes and there’s the police, the dream of inviting at least two of our musician friends who arrive, the canes, the knitting pan flutes, no, it was a bit complicated to find support too, but in the future, who knows, we’ll try to show you already in pictures, it was one of my questions about music, like well, maybe I didn’t understand that you didn’t understand but How can we do so that because in these senses we have to plan to put children yes we should have a small speaker or something that puts a little sound we can bring in USB you see there are small speakers that we need we don’t need a speaker to make a disco but enough to have music if we have because in fact we are going to set up a stage for the evening the concert so we can will have 100 equipment we will have social awareness and she does dance class for all the notifications I may not have understood in what you said Jennifer it’s on the part of the coach well when you were talking about doing when you were talking about introducing Alain’s words with a dance and punctuating certain elements with dance I don’t see how it can be visualized in an amphitheater unless it’s you who shows us something and that it’s so you’re dancing alone or is it Participatory, in which case I don’t see how it can take place in the amphitheater, I preferred it to be participatory, because I’d love to dance, it’s the moment of difference, in fact, okay, so what is said is that there is and you confirm me to one, if that’s what I said, we enter the amphitheater, the two together, Alain Jennifer proposes a ritual moment which is introduced, the conference and which also happens in the body and in the movement but there is only Jennifer who exercises movement also with exactly it was rather illustrative we finish the conference after 1h + 30 minutes we go out is there in the schedule outside in another place with a musical and movement capacity there she offers the workshop that she has not yet described okay ok that was still subject to Max’s return to space and to see if we can do it or not, that’s the idea that Jenny presents it, is that it’s very nice for her and for me too to show the importance of precisely the nun, of individuality that even if I speak, she is there to announce me, to introduce me, to support me and to introduce with the body and the ritual gesture that normally is also done in a community ceremony and that in this moment she is also counting on me already to be her support and the partner of sharing probe already to translate but also to introduce from the cultural and she will move on to the body workshop so yes it was two different moments and what she answered is that she is not afraid that even if there are 400 people she can go on stage and make a workshop for everything to the audience, we can consider the totality of the space and that even it would be nice, I know her and we know each other, she can invite people who are motivated in the audience to share a dance step, I don’t know from Vietnam, another from Gabon and he will put them on stage, she will show how dance steps knit together and she will maybe end up with a choreography that could be a bit of a gift of the festival with a dance composed like the traditional dish from all the regions with products from all the regions, we eat the result of all those who arrive, we breathe, we dance, we talk from all the roads, we knit but to what music but after that we can offer that, traditional music, you know, it’s always very rhythmic, and they of a fairly joinable rhythm it’s the modern vision of music is difficult to merge it with the others but traditional music generally you will be amazed to see how well it knits itself in fact there are some after it will be the surprise 1553 choreography of confirma concerto from Taranto italianos and having Radel concerto it was going quietly was going and also that we were going there is of the Lord a structuring as we had del Toro Nador and the programming so that the scenario for a blog the health the balance as we said that the settings the preparation mr dirty knowledge and it is the description of latch organized us consume directly as soon as we Irenaeus leave how much is Daniel called with Violette violette thank you violet and yes and semi artist and the ideal Thales, who represents Giulia what do we have italiana which is the artistic direction of the torrent moment and there is Giulia and contigo and Las Vegas for demos your conference notice and there is behind a test of vento in the participation by the preparations traditional fiesta religion that comes in tourism for the Skype no no it’s the musica and for it to be the ancestors came accompanied and it’s for the Yoss pee straightener tools and drum the miss merchant of the streaming series I’m not sure I’ve completely understood everything but if I understood correctly it’s the idea of having a moment of rehearsal at a given time so that there are a certain number of people who learn the steps in it and I tell myself that if we do a moment of rehearsal like that it would be as well to include in it, if we want to sing the song of the horror movie, there, the peasant woman, and as a result, of a for also a certain number of songs in there, to do it, to make the audience participate in those moments, Sophie, the moment, this moment of predisposition of the rehearsal could be downright the moment of for dance, but I don’t know if this moment still exists in the for the moment in the program, in fact, that’s it, that’s it, that, after what Alain presented, we can have the continuity of weaving with Jennifer on directly, share a look at the movement, the choreography related to the world of seed, ok, this cosmovision Undine, she shares steps, then with Irene, she can make proposals together, it serves as a basis for us, to then start from the workshop that will be reserved for a limited number to go with the music, to catch a lot of other people in movement to link up with the example, but that doesn’t matter, it can’t do a rehearsal because in the amphitheater we can’t dance, so people we’ve never been in the amphitheater, the desire is that Alain, afterwards, we left the amphitheater and we went to do the work with Jennifer and maybe Irénée in another place outside, ah and So he left so there to learn in a small group and then but suddenly on the live and then go on a walk it’s that but there is also exactly but this is not really a rehearsal space as such what it is it’s right there it’s in the sequence what it can’t also be used for choir rehearsal it’s not just cause it’s not only Parting is not repetition it’s a moment of sharing his voice he exercises which is done and then repeating used in fact that we have an exact She would be reserved for a I don’t know, she would be, it’s a shame that the learning was reserved for a very small number when I had the impression that I was realized that she could transmit not much, and I tell myself that it may not be reserved in my opinion, not everyone will participate, you see if there are others as parallels, she has the stage, the microphone and even if there are 200 people It will never be that a quarter of the people who are present at the party, no, but 200 but not 40, but what I understood was that it was a repetition rate that was rather before this public day so that it would go right away on the public day, you spoke at one point on Thursday evening, no, if I understood correctly, Max with something else there I was talking for the Violette parade but where you also want to include a moment of dance there if I understood correctly no yes but it’s there will be no moments in fact we won’t have the space I was telling you on Friday to do I was telling you on Friday to do moments there is not there really there is not there is no Sophie by the way it was to avoid having the concern of cases A moment repeats, it would not necessarily be necessary if there is ever this differentiated moment between conference moments and apart from afterwards we move on to the outside moment and there are a maximum of people, whether it is blood, whether it is 400, it will never be the totality, but it will already be 200 or 400 people who will know a step in half at least will want to accompany the stroll And it’s this group that will lead the crowd, even if the rest of the people who don’t feel like dancing will walk behind it, it’s going to get into the wave of the great mass of people who will be led by the musicians, the costumed people, the dancers, the and after the parade, it also happens in the communities, not everyone dances, but it still makes a whole of wandering and it makes a family that has me that you have to succeed To set it up and for the walk to bring everyone from the fair, for it to close the fair and for it to go to the stage where there will be the final concert to succeed in the parade ends, it arrives at the tarantella concert and there we are, we make the transition on the musical part and what Sophie was saying earlier and me, it’s emotion and your princesses and that hope Delphine kebaba and to your sex and her attentions choir a choir but it’s super cool me what I had me what I had imagined in my head but all alone in my corner was that this song there so it could be sung by the people who make the parade of violet because it’s only women when a link with the seed well you see it makes me I think it would really make sense at that moment you see, it has to be talent, dancing and singing, yes well, at the same time, it’s talent, it’s possible, what exactly do you see, they can parade, I imagine one day ah it’s still there the choir it will be ah if it will also be on Saturday there the parade so on Saturday on Thursday there won’t be the end from a technical point of view from a technical point of view we who are also directors we should just try to find a basic rhythm that can be the support as much of the dance steps as of the musical structure kit will hold the Choir puts the song on the song it already exists it’s a rhythm that’s quite slow I think I’m not sure it’s necessarily a drum set that can send it to us well I can you send it to me because there’s a very fast version I love you love it you see me I can sing you the beginning if you want I’ll sing you the beginning since the night since the dawn of time it is she who picks battery sm child Capri from her mother the earth the profession woman who I have only I was called Ana’s words but anyway it’s always the grandmother who chooses the good fruits for tomorrow are fertile I know you know my texts I love you you know but it’s good I know you love her and sms I love you you know but she likes it it’s doable if you’re Sophie if we’re all up for this mental paradigm as we suggested at the beginning to open up and Don’t compartmentalize yourself and you’re ready to find a link with other music of what you’ve just sung it’s in four beats so in relation to this rhythm and we can hide dance steps on that and we can fit African drums I assure you And we can make a very pretty very pretty walk and you’ll see that in the support can enter the choir can enter the dance steps in the workshop can enter the talentine it is enough for the knitters to get together to find it is done this is what we usually do and it will be pretty even I imagine it magnificent I read that people who have not participated no of the spaces, you’ll see that they’re going to want to come in, even me, I can come in as no one in the agenda, I’m going to make it come with my outfit, we’re going to come in with our traditional outfit and we can come in to be what Jenny said, beyond the costume she’s going to wear, we can be what we call character emulators, people who invite people who are just looking at them, do in and it’s also roles that in the wanderings there exist here it’s the emulators it’s people who inspire people to want to get on the train so it can all this can be braided very nice name so we can propose this to the violet we’re going to do that with Giulia violet and we’re going to do one and even the choreography so you allow us to see in the what she whispers to me, Jenny, is that you give us a color, you talk to us about a seed heart, a choir that talks about the seed and the seed gesture, so we can base ourselves on all the dance gestures that are related to the gesture of moving forward, give two, three steps and everything and everything, the mass that walks behind the choir that sings on the good seed gesture Seed manifesto and the choreography is done on the gesture of seed sharing and it joins the tarantella there it joins the African it joins the ratatouille it joins all the messages it reaches the immigrant the migrants it joins all the messages from La Poste to send my security file in order you know there is a definition of tradition maybe we don’t have it it’s implied but usually we believe the traditional is to live in the past and to keep it frozen in its structure of Antiquity, and we have a notion of traditional that is far from wanting to freeze it in time, it is to be in the present and if the present makes that there is a Viet well it must be in the tradition of the present that’s why the dishes will have to include the ingredients that arrive at the time we live and the recipes evolve the dances evolve the ceramics evolve like the seed evolves yes of course this beautiful word of finalization here Jenny carpet well file if you can Sophie share the music with her yes I’ll find that already health max you can send me the number of Alain and I will communicate by WhatsApp directly to send him the YouTube and all that ok I don’t speak Spanish very well then Totally thank you for this moment of exchange great thank you for your time thank you have a good day

fin ished

1 Like